Petter Øhrn Sørensen er daglig leder ved Tibnor AS i Tønsberg. Etter å ha startet opp avdelingskontor hjemme i kjelleren i 1997, har han nå en stab på fire ansatte. Han forteller at de liker å bli referert til som en fullsortiment stålgrossist.
- Det vi mener å si, er at vi har et veldig bredt produktspekter. Vi har det meste innenfor både karbonstål og rustfritt og syrefast stål. Samtidig bygger vi nå opp en stadig større produktrange innen aluminium. I tillegg har vi også direkteleveranse fra lageret vårt i Stockholm hvor utvalget er enda større. Det omfatter flere smalere sektorer og mange produktgrupper som for eksempel kobber ,messing og ett stort utvalg maskineringsstål. Med lageret i Sverige har vi styrket posisjonen vår overfor maskineringskunder og de som driver med hydraulikk. Oppsummert begynner vi derfor å få et ganske imponerende produktspekter som kan passe de aller, aller fleste.
Firmaet har historie helt fra 1800 tallet, og har gjennom årene hatt flere eiere og navneskifter. For de som har vært i bransjen en stund er nok CCB Stål ett kjent navn. I 1989 ble CCB kjøpt opp av finske Rautaruukki og skiftet navn i 2004 til Ruukki Norge. I 2015 fusjonerte Rautaruukki med SSAB (Svensk Stål) , som også eier stålgrossisten Tibnor, en av de største aktørene i Sverige. Etter hver ble det naturlig med et navneskifte, så i april 2015 ble Ruukki Norge til Tibnor AS.
- Kundene våre har vi delt inn i åtte segmenter. Noen er større enn andre. Tradisjonelle mekaniske verksteder og stålbyggere utgjør den største delen. Vi har også en egen offshore-avdeling, men vi har alltid vært størst på landbasert industri. Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder-fylkene er nedslagsfeltet for vår avdeling, forklarer Sørensen. For øvrig er Tibnor AS landsdekkende med 9 forskjellige avdelinger i hele landet.
Vårt mål er å tilby en logistikk som er den beste i bransjen, og vi kan nå tilby våre kunder hyppige leveringer og korte ledetider over hele landet. I pressområdene leveres det nå varer hver dag hele uken.
Logistikk er egentlig mye av nøkkelen som gjør at vi overlever i dette markedet. Det hjelper ikke om du er god på det ene eller det andre om ikke logistikken er bra. Ellers er det en stor fordel at vi har et stort produktutvalg, og at vi kan levere det meste kundene våre trenger i det daglige. Og vi er tilgjengelige, for det er alltid noen som tar telefonen hos oss.