Det var som Anton Andås Begravelsesbyrå at firmaet ble etablert i 1933. Anton var bestefar til dagens medeier og daglig leder, Svein Arild Andås. På 50-tallet fikk de nytt verksted for kisteproduksjon, og byrået hadde egne butikk- og utstillingslokaler.
– Min far, Jann G. Andås begynte i byrået i 1975, og overtok driften da bestefar ble pensjonist. Selv hadde jeg sommerjobb i firmaet som ungdom, men vurderte ikke samme yrkesvei før jeg var midt i tjueårene. Etter hvert opplevde jeg at det var en variert, givende og meningsfull jobb. Jeg fikk da interesse for å videreføre firmaet i familien. Da det ble en ledig stilling følte jeg det passet, og at tiden var der for å gå inn i firmaet, forteller Svein Arild.
Tar seg av hele prosessen
Svein Arild overtok rundt årsskiftet i 1999, og i dag har begravelsesbyrået syv faste ansatte i tillegg til tre faste bakvakter. Andås Begravelsesbyrå er en totalleverandør for alt i forbindelse med dødsfall og gravferd. En av de store fordelene er at de har alt på et sted, slik at pårørende slipper å forholde seg til mange forskjellige aktører. Mange er veldig glade for at de kan få alt på en regning, forteller Svein Arild.
– Våre kunder er de nærmeste pårørende, og de skal være trygge på at vi ordner alt etter deres ønske. Denne jobben krever ansatte som er trygge på seg selv, og som er glad i mennesker. De må kunne stå trygt i en situasjon hvor de pårørende er i ubalanse eller i en tøff situasjon. Da skal vi kommunisere ting klart og ha oversikten, og dette er egenskaper alle våre ansatte har. Mange praktiske ting skal ordnes, og ofte har vi bare en ukes tid på å gjøre det. Da må vi ha kontroll.
Prosessen for begravelsesbyrået begynner med å hente den avdøde i vår spesialinnredet vaktbil. Vedkommende blir fraktet på båre til lokalene deres i Elvegata, og båren plasseres på kjølerommet. Neste dag har de en samtale med familie og pårørende hvor de blir enige om valg av kiste og annet for seremonien. Den avdøde blir stelt i et eget stellerom og legges i kisten. Om de pårørende ønsker å ha en syning, settes kisten frem i byråets seremonirom.
– I dette rommet kan vi også ha en fullverdig begravelse eller bisettelse for de som ønsker det. Vi kan selvfølgelig også ha andre typer seremonier, avskjedsstunder og minnehøytideligheter med eller uten religiøse symboler. Det fine her er at man kan gå inn én og én hvis man ønsker, og ta farvel med den avdøde alene, eller være samlet som familie eller venner. Lokalet har en egen inngang og egen parkering slik at man kan ha en privat stund uten forstyrrelser, forklarer Svein Arild.
Pårørende godt ivaretatt
Produksjonen av kister har for lengst opphørt, og i dag får Andås Begravelsesbyrå alle kistene ferdig levert. De tilbyr kister i flere farger og treslag. De pårørende kan komme og kikke på utstillinger av urner, samt utsnitt og bilder av kister.
– Vi trykker også program, sanger og minnebøker selv. Det gir oss stor fleksibilitet, og vi kan gjøre endringer på kort varsel. Minnebøkene er veldig fine. Før fikk familiene en liten minnemappe etter begravelsen, men i dag lager vi alt elektronisk og trykker det i en liten bok med stiv perm. Den inneholder bilder fra begravelsen, og veldig mange setter stor pris på disse minnebøkene, sier Svein Arild.
Det kan være vanskelig å gi uttrykk for glede i en slik situasjon, men Andås forteller at mange pårørende gir uttrykk for at begravelsen ble mye bedre enn de hadde trodd.
– Og det er jo det som er service. At man får mer enn hva man hadde forventet. Jeg tror pårørende føler seg trygge og godt ivaretatt hos oss. Vår holdning er at det ikke bare skal være godt nok, men at det helst skal være litt over det vi selv ville ha forventet. Det viktigste er at en begravelse skal være for dem som skal leve videre. Den finner jo sted for at de etterlatte skal kunne gå gjennom en sorgprosess, avslutter Svein Arild.