Per-Anton Vinje er administrerende direktør både i AS Kellox og i søsterselskapet Loxkel AS. Begge selskapene driver med både MC og marine. I AS Kellox føres motorsykler, ATV, båtmotorer og andre produkter fra Honda. I Loxkel AS finner du merker som Tohatsu båtmotorer og italienske motorsykler, mopeder og scootere som Vespa, Piaggio, Gilera, Aprilia og Moto Guzzi samt Kymco.
- Når det gjelder båtmerkene våre, er de fleste finske. AMT, Silver, Terhi og SeaStar. I år har vi startet med Rib, et merke som heter Highfield. De er de eneste i Norge med aluminiumsskrog, og er utrolig driftsikre, brukervennlige og med meget gode sjøegenskaper. At de i tillegg er veldig flotte designmessig, gjør bare kundeopplevelsen enda bedre, forteller Vinje.
Han har forhandlere spredt godt utover hele landet. Totalt er det rundt 40 forhandlere på marine og 60 på MC. Det er viktig for et distribusjonsnett med lokal tilstedeværelse, slik at kundene enkelt kan få utført service og vedlikehold når det er behov for det, uten å måtte reise land og strand rundt.
- Vi representerer cirka 22 varemerker i Norge. Det omfatter alt fra kapitalvarer som nevnte båter, båtmotorer og motorsykler, men også alt av utstyr som støvler, hjelmer, dresser, oljer osv og selvfølgelig deler til ettermarkedet. Noen av forhandlerne våre har alt, mens andre kun har noen av varemerkene, sier Vinje.
Det er en væravhengig bransje de driver i, men Vinje og hans kolleger har vært lenge i markedet. De vet hva de holder på med. Gjennom lavsesongen er staben travel med planlegging av aktiviteter, kompetansehevingskurs og forhandlinger med leverandørene, for å nevne noe.
- Det er viktig for oss at vi er attraktive overfor våre forhandlere. Det skal være enkelt for dem å drive handel med oss. Dette er grunnen til at vi har så mange forskjellige merker. Fordelen med oss er at vi har bredde på produktene og at vi har flere merker. Teknisk avdeling jobber kontinuerlig med kompetanseøkende tiltak overfor forhandlerne, slik at de til enhver tid skal være godt skolert på alle våre produkter, understreker Vinje.
Dermed får forhandlerne – og kundene – en komplett pakke.