– Kundene våre skal oppleve at det er hyggelig å komme hit og at de blir sett, sier Anne Wendelborg, daglig leder av Bitten AS.
Parfymeriet på Høvik utenfor Oslo har en historie tilbake til 1930-tallet, da Wendelborgs mormor startet det. Familien drev også parfymeriet på Fornebu i en årrekke helt frem til åpningen av Gardermoen. Familien overtok lokalene på Høvik i 1988. I dag drives butikken av den fjerde generasjonen i familien.
– Vi befinner jo oss litt på landet, og det hender ofte at kundene våre kommer ens ærend til Høvik nettopp for å besøke oss. Derfor er det ekstra viktig at de føler seg trygge og ivaretatt hos oss.
Bitten AS er et fullt parfymeri med noen av de aller største merkene, som Dior og Clinique, men har også en stor gaveavdeling hvor det selges alt fra puter, tepper, sko og vesker.
– Vi har et stort utvalg av Mulberry-vesker. Jeg tror faktisk at vi har hatt det merket lengst i Norge, fordi vi tok det inn i butikken allerede i 1988.
Selv om Bitten har kjente kvalitetsmerker som Ralph Lauren og Marlene Birger, er de opptatt av at butikken skal være for vanlige mennesker.
– Vi er opptatt av vi både skal ha eksklusive og rimelige merker. Alle skal kunne finne noe i butikken vår, og ingen skal droppe å ta turen innom fordi varene blir for dyre.
Hun legger til at kundegruppen er fra 18 til 85 år – og at det er desto viktigere å ha et bredt varesortiment.
– Mange av kundene våre kommer langveis fra – og noen kommer helt fra Sandefjord. Det er derfor naturlig at vi får et personlig forhold til kundene våre. Jeg tror nok mange savner den gode, gamle forretningen, hvor personalet kjenner deg igjen og er behjelpelig, sier Wendelborg.
Hun legger til at de fem ansatte ved parfymeriet er forskjellige, men at de har det svært hyggelig bak disken – noe hun tror setter stort preg på en butikk.
– Selv om vi befinner oss på Høvik, er det nok en stor fordel at vi er tilknyttet et lite, effektivt senter som både har en blomsterbutikk, en bokhandel og en dagligvarebutikk.
Bitten skal gjennom stor forandring fra 1. Juli. Da blir veggen slått gjennom til nabobutikken – og butikken får et mye større og lysere lokale. Det blir også en utgang på baksiden av butikken som går inn i dagligvarebutikken Meny.
– Jeg tror denne utvidelsen vil trekke enda flere kunder fra dagligvarebutikken. Utvidelsen er praktisk for kundene da de kan parkere gratis rett utenfor eller på taket, sier hun ivrig.