I 1962 startet Thor Holm, faren til nåværende daglig leder Dagfinn Holm, fabrikken, og siden har de produsert i glassfiberarmert polyester, og i vareutvalget har det vært både kanoer, barnepulk og akebrett. På begynnelsen av 80-tallet kom produksjonen av King Top-er til pickuper, men det som tidlig på 80-tallet ble betraktet som et nisjeprodukt, skulle etter hvert vise seg å bli den største suksessen: Skiboksen. I dag har bedriften 28 ansatte i Sigdal og fem i datterselskapet Skiguard på Lierskogen. Sistnevnte ble kjøpt opp av Plastvarefabrikken i 1993.
– Da vi begynte med topper til pickuper, var det godt timet, for det var litt nytt. Vi gikk ut til 13 europeiske land og endte opp med å få leveringsavtale til Nissan i Tyskland, Østerrike, Sverige og Norge, og det stod for mye av omsetningen på 80-tallet. En periode var vi oppe i 93 prosent eksport! Skibokser laget vi ved siden av, men det tok ikke av før på 80-tallet. Det var faktisk litt for tidlig, smiler Holm.
Men skiboksene kom for fullt.
– Her var og er vi trendsettere. Vi var de første til å integrere stativene i underdelene slik at boksene ble liggende lavt på taket. Vi designet de så de skulle følge bilene, og vi begynte tidlig å lakkere boksene i bilens farge. Det slo godt an. Det har blitt mer og mer en suksessfaktor, for i Norge er vi opptatt av design. Derfor legger vi litt mer penger i lakkering og utseende.
For pickup-kundene er det dessuten behagelig å vite at de kan få alt på ett sted. I tillegg til å produsere hardtopper til de fleste modeller, leverer etter hvert Holm en mengde annet utstyr til pickup. Det er plastlokk, aluminiumslokk, skyvelokk, presenninger, veltebøyer, stigtrinn, kufangere, sykkelstativ, takstativ, vindavisere, skjermbreddere osv.
Kundene er for det meste bilimportører og bilforhandlere, men det kan også være entrepenører, firmaer, gårdbrukere og private.
– Vi produserer også litt nisjehardtopper. For å ta et eksempel: Du har ikke lov å kjøre dynamitt og fenghetter lastet på samme kjøretøy. Her er en pickup meget godt egnet. Med adskilt hytte og lasteplan med hardtop som er spesialbygd til nettopp dette. Da har du en firehjulstrekker hvor du har personen i hytta, dynamitten i hardtoppen og eventuelt fenghettene på hengeren bak, forklarer Holm.