Claus og Camilla Carrizo etablerte Doctor Coffee AS i Høvik i Bærum for to år siden.
Med bakgrunn fra detaljhandel og tekstilbransjen, var det forkjærligheten for kaffe som gjorde at de ville prøve seg på nye utfordringer.
– Etter å ha bodd noen år i Barcelona, hvor de har en helt annen kaffekultur, ønsket vi å gjøre noe med nordmenns kaffevaner. Norsk kaffe er mer syrlig og har en lysere brenningsgrad, for nordmenn drikker kaffe fra morgenen av. Vi synes den mangler en del av det vi kaller potens, fyldighet og aromaer. Med all respekt for eksisterende produkter, føler vi at vi fortsatt har til gode å få en god kopp kaffe på en norsk restaurant, sier Claus.
Han legger til at det norske markedet handler mye om pris, og at mange restauranter får brus og kaffe fra samme leverandør som en pakkeløsning. Da kommer ikke alltid kaffen så godt ut av det.
– Vi ønsker å sette fokus på ærlighet, service og kvalitet, og på en unik smaksopplevelse. Slagordet vårt er "Din suverene kaffeleverandør", for Doctor Coffee AS har rask service, samt kvalitet og spisskompetanse på både kaffe og maskiner.
En annen ting som gjør firmaet unikt, er at de har alt under ett tak, med maskiner, kaffe, deler og teknikere. Og kaffen har de kontroll på; helt fra bønnene er grønne og frem til den ferdige koppen er klar til å drikkes.
– Man skal vite hva man drikker, og vi må vite hva vi selger og serverer. Derfor vet vi hvilke farmer bønnene kommer fra. Ellers er vi kjappe på service, og kundene får en serviceavtale som innebærer en garanti om at vi kommer innen seks timer. Varene leveres på døren.
Carrizo understreker at hos Doctor Coffee AS er det kundene som står i sentrum. Med store navn som Norsk Folkehjelp, Funcom og Nordnet på kundelisten, er det åpenbart at de har gjort seg godt bemerket etter bare to års drift. Firmaet har fem ansatte, og bidrar til lokalmiljøet ved å sponse idrettslag i Asker og Bærum.
– Kundene gir oss mye skryt for servicen og smaken på bønnene våre. Vi har et særegent tilbud hvor vi lar kundene prøve den kaffemaskinen de ønsker kostnadsfritt i to uker. Det eneste de betaler for, er kaffen de bruker. Dette gjør vi fordi vi synes det er viktig å gi kundene forutsigbarhet og trygghet.