Da Thore André Simonsen i Sandefjord ønsket å gjøre omstillinger i sin egen arbeidshverdag, valgte han å gjøre om interessen for biler om til full jobb.
Nå fra nyttår har han startet opp Pedalgarasjen for fullt, hvor det bygges om nye og brukte biler til opplæring og ofte godkjent til førerprøver. Det innebærer tilleggsmontering av ekstra speiler utvendig og innvendig, påbudt pedallys samt levere solid dokumentasjon til hvert oppdrag. Innretning for ekstra instrument for lesbar hastighet, retningsviser og bremselys m.m. fra veileders plass er også på gang.
Stort sett de aller fleste bilene kan bygges om, og siden det benyttes universalt pedalsett, så kan et FAT universalt pedalsett som har stått i f.eks. en BMW, Volvo eller andre biltyper, også bygges inn i en buss, vogntog eller til og med i en traktor. De største kjøretøyene bygges pr.i dag dessverre ikke om i Pedalgarasjens lokale pga størrelse på lokale, men deler kan leveres også for denne type ombygging. Pedalsett for automat kan bygges om til manuell bil eller motsatt. Fleksibilitet er nøkkelordet i tillegg til at dette er en effektiv og god økonomisk løsning!
Både den smale nisjen Simonsen arbeider innenfor og hele hans bedriftskarriere er relativt spesiell. Som utdannet svakstrømstekniker har han stort sett jobbet med service, feilsøking, ombygginger og nymonteringer av brannvarslinsanlegg, innbruddsanlegg, nødlys, fiber og strukturerte datanettverk i hele Vestfold i både private og offentlige bygninger gjennom 16 år. Da blir man lett vant til riktig kundehåndtering smiler han. Simonsen har i tillegg også erfaring fra møbelbransjen, bilverksted, billakkering og bilglassbransjen. Dette krydres på toppen med en grei dose livslang bilinteresse med avgreninger til motorsport og banekjøring!
Simonsen har tett kontakt med importøren Vista Norden AS, hvor de tre eierne av importfirmaet er kjørelærere med mange tiårs erfaring til sammen. De startet import og salg av FAT universale pedalsett tilbake i 2007 og tok de første monteringene selv. Simonsen overtok monteringen høsten 2008 som en bijobb ved siden av full jobb og langvarig husbygging og startet også som grossist for Vista Norden AS noen år senere. Det som er viktig å huske på, er at det dreier seg om mye mer enn bare wiere, pedaler og mekanikk. Den skolebilen du leverer fra deg, skal være arbeidsplassen til sjåførlæreren i kanskje tre år fremover-minst. Læreren skal helst ikke irritere seg over bilen hver dag. Og kontrolløren på Biltilsynet som godkjenner bilen etter ombyggingen skal også få en trygg og god følelse. Den jobben du har gjort i bilen, skal både være stabil, fungere godt- og se ordentlig ut også, sier han.
Kundekretsen hans befinner seg nå over hele landet og omfatter både bilforhandlere, bilverksteder i tillegg til en god del kjøreskoler. Wire-systemet jeg bruker er Europas nest mest solgte og lages i Nederland. Simonsen sender også pakker til dem som ønsker å montere selv, og han tar seg av oppfølgingen.
Løsningsorientert og god gammeldags service blir levert, garanterer Simonsen avslutningsvis før en BMW 2-serie Grand Tourer (ombygg.nr.236) skal bygges ferdig for Bilsalongen!