– Vi ønsket å lage et system som kunne hjelpe å registrere prosedyrer på oppdrettsanlegg. Resultatet ble web- applikasjonen Aqualog, sier Harald Tronstad, daglig leder i Aqualog AS.
Den moderne applikasjonen ble etter støtte fra Forskningsrådet etablert allerede i 2005, men det tok hele fem år før appen slo an blant oppdrettsanleggene. I dag har flere aktører kopiert den.
– Aqualog er en kjøredagbok. Med den kan man registrere alt man gjør når en er ute og arbeider på et oppdrettsanlegg. Vi leverer vanntette casinger, og de kan dermed jobbe med applikasjonen, selv om man har hansker på seg.
Tronstad legger til at Aqualog er sjekklistebasert, hvor det står hva arbeiderne skal gjøre og hvilke kriterier som stilles. Under arbeidet kan arbeiderne registrere hva de gjør, men også ta bilder for å vise hva de har gjort.
– Vi er opptatt av at applikasjonen skal være visuell, effektiv og ryddig. Skal man rapportere hva som er gjort på en PC flere timer i etterkant, så blir det ikke gjort. Her rapporterer man arbeidet man gjør underveis.
Gjennom applikasjonen får også ledelsen oversikt over hva som skjer i felten, men gjør også arbeidet lettere for dem som er ute på anleggene.
– I dag har vi omtrent 600 brukere innenfor oppdrett, men vi ser også at interessen for produktet vårt er stor i utlandet.
Kundegruppen for selskapet er i dag oppdrettere, serviceselskap rettet mot dem og utstyrsleverandører.
– Vi har vurdert både industri- og oljemarkedet som aktuelle kunder. Det er jo egentlig et ubegrenset marked for produktet. Vi har derfor satset på volum. Vi vil heller ha lave priser og mange kunder.