Hurtigruta Carglass er et av Norges ledende selskap i bransjen for reparasjon og utskifting av bilglass og betjener mer enn 65 000 kjøretøyeiere hvert år. Daglig leder ved avdelingen på Bryne, Steinar H. Bø, kan sammen med sine to montører trygt skryte av servicen de tilbyr private og bedriftskunder.
– Vi har kunder som leverer bilen her om morgenen – da kjører vi dem på jobb og henter dem etterpå, eller de kan få låne bil her. Vi tar også all kommunikasjon og papirarbeid med forsikringsselskapet. Ved et eventuelt ruteskift betaler du kun en egenandel.
Hurtigruta Carglass kan reparere en frontrute med steinsprut på alle merker, modeller og årsmodeller kostnadsfritt for kunden hvis bilforsikringen dekker glasskader. Det påvirker hverken forsikringspremien eller bonusen. De fikser alt papirarbeidet – det er bare å komme med bilen, forklarer Bø.
– Vi har bedriftsavtaler og tilbyr fast kontroll av bilene på parkeringsplassene mens folk er på jobb! Vi kan også hente bilen på arbeidsplassen etter avtale, om det er nødvendig. Ved reparasjon av steinsprutskade eller skifte av frontrute, støvsuger vi bilen, rengjør alle vinduene og vasker døråpningen. Servicen skal skille oss fra de andre. Da er det viktig å være behjelpelig.
Han viser frem en typisk steinsprutskade. Slik reglene er i dag, kan man også fikse en skade som er i synsfeltet, men kravet er at det synlige merket etterpå ikke skal være større enn 10 mm. Bø gir følgende råd når man får en steinsprutskade:
– Sett gjerne en tapebit over, slik at du ikke får så mye forurensing i innslagspunktet! Dess renere skaden er, dess finere blir det når man reparerer. Og selvsagt: Det gjelder å få den reparert så raskt som mulig, smiler han.