Senterleder Jørn Aho vet at han opererer med en kundemasse der rask respons og hurtig levering betyr alt. Stanser en maskin mitt i en arbeidsøkt i slåttonna eller potetopptaking, går klokka raskt.
– Sentrallageret for Skandinavia ligger i Danmark, og derfra blir delene levert til oss over natten. Bestiller du klokken halv ett, har vi varene klokken syv dagen etter. Du skal alltid kunne få hjelp fra Eiksenteret. Ved å ringe vårt hovednummer kan du velge vakttelefon for service og deler, forklarer Aho.
Eiksenteret Vestfold og Telemark består av to avdelinger: Stokke og Skien. Stokke-avdelingen i Vestfold har 17 medarbeidere fordelt på salg, service og butikk og deler. Her er også et moderne verksted på 550 kvadratmeter. På verkstedet arbeider 7 mekanikere som sørger for rask og profesjonell service på traktorer, treskere og andre redskaper. I tillegg har senteret servicetilbud til småmaskiner som motorsager, gressklippere og snøfresere. I Skien er senteret lokalisert med én selger og tre mekanikere i Bataljonsvegen. Eiksenteret Vestfold og Telemark har lokalt eierskap, men den landsdekkende franchisekjede Eiksenteret består av 36 selskaper og er representert over hele landet. Kjeden importerer kjente merkevarer som Massey Ferguson, Fendt, Sampo Rosenlew, Trima, Grimme, Kuhn, Rauch, HE-VA, Junkkari og Ilsbo. I tillegg tilbys et unikt dele-, butikk- og servicekonsept.
– Massey Ferguson symboliserer mye av det bøndene assosierer oss med: bunnsolide redskaper. Kjeden satte omsetningsrekord i 2015 – og både i 2009 og 2014 var vi markedsleder med det merket, forteller Aho.
Maskinparken innbefatter alt fra svære potetopptakingsmaskiner til traktorer fra 19 til 540 hk. Til kundegruppen hører både bønder, entreprenører og aktører innenfor kommunal sektor. Derfor er det viktig å tenke bredt, påpeker Aho.
– Nå satser vi på eget butikkonsept for å bli enda proffere på markedsføring av egne butikkvarer. Internt i Norge ønsker Eiksenteret å være en landsdekkende kjede, hvor markedsandel og effektivitet vektlegges, og hvor kundeløftet er at vi skal ha kompetanse, teknisk service og veiledning. Kort sagt: kundeopplevelsen. Men vi på Stokke har valgt å være i forkant – vi skal være best i alt! ler Aho.