Per i dag utgjør kundegrunnlaget til Monter Bryne 65% proffkunder og resten private. Etter ett års drift utvidet de åpningstidene, og dette er noe de har fått gode tilbakemeldinger på. Hver morgen står det en kø av biler med håndverkere som venter på å komme inn. Det synes Ree er veldig kjekt.
– I staben har vi 10 fast ansatte og fire ekstrahjelper. Min policy er at det alltid skal være én fast ansatt i både butikken og på trelasten, fra morgen til kveld. Dette fordi vi alltid skal ha medarbeidere med produktkunnskap til stede for å hjelpe kundene. Staben deltar ofte på kurs, og vi har noe som heter Optimera-akademiet som holder rundt 10-20 kurs i året. Det er ingen av oss som kan alt, men det er alltid én som skal ha spisskompetanse på hvert enkelt fagområde. Slik er det alltid noen som kan svare både kundene og oss andre ansatte når vi lurer på noe.
Når det gjelder proffkunder, er Monter Bryne opptatt av å ha på lager det meste av det den vanlige proffen bruker til daglig. Fordelen med beliggenheten, er at Optimera Stangeland er rett i nærheten hvis det oppstår hastebehov. En annen stor gulrot for proffkundene er kjedens eget fordelsprogram.
– Det siste nye nå er noe som heter Min Optimera. Der slipper man å tenke på noe som helst. Som kunde i vårt system kan man sitte ved datamaskinen og gjøre alt ved å enkelt trykke på noen knapper. Slik får man absolutt alt ferdig tilrettelagt som proffkunde. Og de som har avtale med oss, kan i tillegg handle i absolutt alle Optimera- og Monter-butikkene over hele landet.
Ree sier at det aldri har vært noe mål for Monter Bryne å være billigst, men at de skal være flinkest i klassen til å betjene alt det andre rundt. Det betyr at de skal være veldig gode på logistikk, og samtidig sette det å være løsningsorientert i høysetet. Dette får de også mye skryt for av kundene. Andre fordeler hos Monter Bryne, er et saghus hvor både private og proffer kan få saget, kappet og laget til ting av for eksempel plater og trelast.
– Vi er også veldig stolte av utvalget vårt av listverk. Dette er stabilt, godt listverk som proffene vet at de kan kjøpe, ta rett fra rommet her og slå opp med en gang, uten å måtte være redd for at det skal sprekke. Ellers nå i vintersesongen selger vi utrolig mye av panel og listverk til privatkunder, for nå skal folk jobbe inne. Mange kommer hit og spør, og da gjelder det for oss å rettlede og hjelpe. Det er mye kompetanse i staben, og vi er gode til å gi råd. Hvis ikke vi gir trygge og gode svar ut til kundene, slår det rett tilbake på oss, sier han engasjert.
For Monter Bryne er det viktig å ha mange bein å stå på, men utfordringen blir å ha nok lagerplass. Når man betjener privatmarkedet som stadig skifter ut og roterer med sesongbaserte varer, blir det en kabal som hele tiden må gå opp med tanke på plass.
– Nå er det dog ikke noe mål for oss å dekke absolutt alt. Det er viktigere at vi faktisk er flinke på det vi sier at vi kan! Det har gått bare én vei siden starten, og det er oppover og oppover. Allikevel kommer det fortsatt inn kunder som ikke visste at vi holdt til her, så vi har en jobb å gjøre. Fremtidsplanen er nemlig å ta flere markedsandeler.