– Vi har gjort det bra i mange år, og de siste tre årene har omsetningen gått oppover. Jeg tror derfor vi har et veldig godt tak på proffmarkedet i området, og det er nok på grunn av den fantastiske gjengen som jobber her. Det er nesten ikke sykefravær i staben vår, og folk trives på jobb. Vi er et veldig bra team og samarbeider godt på tvers internt i avdelingen, sier han.
Byggevarehuset som først het L.A. Lund og var en stor regional avdeling i Horten, ble allerede i 1998 medlem av Optimera og Montér-kjeden. I dag har de en fast stab som utgjør ni årsverk i tillegg til ekstrahjelper. Helt tilbake til tiden som L.A. Lund, har de vært størst og mest fokusert på proffkunder.
– Slik konkurranse har blitt i dag, har vi en veldig liten butikk. Fordelingen hos oss er cirka 25% på forbruker og 75% på proff. Vi har derfor en utfordring når det gjelder privatkunder. På grunn av plassmangel og kapasitet, kan vi ikke ha alle varene de etterspør og trenger «der og da» på lager. Men vi er veldig på dette med at vi kan bestille inn.
Wabø legger til at av produkter har Montér Horten det bransjen kaller melk og brød, altså det som proffkundene trenger og etterspør aller mest. Kundekretsen er for det meste lokal, men de dekker hele nordre Vestfold.
– Jeg tror de fleste som handler her får en god opplevelse. Proffkunder blir tatt hånd om av et proffkontor bemannet med 2 1/2 årsverk. Responsen fra kundene går på at vi er raske på å gi tilbakemeldinger, at man blir møtt av et smil hos oss og at ingenting er et problem. I tillegg har vi et veldig godt miljø, og mange kunder føler seg husvarme.
Som en ren byggevarehandel, er målet å fortsette fokuset på å jobbe riktig i tiden som kommer. Wabø forteller at de har selgere som er konstant ute på veien, hvor de både møter eksisterende kunder på byggeplasser og samtidig jakter på nye kunder.