e-NV200 er bygget på Van of the year 2011og Car of the year i 2010, og ifølge produsentene har man nå tatt det beste fra en varebil og blandet med teknologien fra Nissan Leaf, verdens mest solgte el-bil. Dermed står fordelene i kø, ikke bare når det gjelder økonomi og fremkommelighet, men også for bedrifter som ønsker å fremstå som grønne.
– For mange firmaer som jobber i Oslo er det mulig å kjøre i kollektivfeltet, og bompassering og kommunal parkering er gratis i hele landet. En e-NV200 har veldig lave vedlikeholdsutgifter og et enkelt serviceprogram, og sammen med at prisen på elektrisitet er mye lavere enn bensin og diesel gir dette mye lavere driftskostnader enn en vanlig varebil. På elbil.no har noen firmaer ment at de sparer opptil 125.000,- per bil per år. Samtidig er det en bil med høy komfort, mye utstyr og mange praktiske løsninger, forklarer Simen Haust.
e-NV200 har mulighet for skyvedør på høyre og venstre side, topphengslet eller sidehengslet bakluke og plass til to europaller. Vareromsmessig er det likt som en vanlig NV200, og for bedrifter finnes det en rekke ferdige løsninger på innredning. Man får en bil som er ekstremt økonomisk samtidig som den er praktisk, forteller Simen Haust.
– Premiumutgaven har varme i sete og ratt, ryggekamera, bluetooth og navigasjon, slikt som ikke er vanlig på alle varebiler. Og du har mulighet til å forhåndsvarme bilen via app-styring – slik at du kommer til ferdigoppvarmet bil. Kontra andre el-varebiler har den en kraftig motor med sine 109 hester og 254 Nwm dreiemoment. Selv med mye oppakning er den gøy å kjøre, og med elektrisk motor er det effekt fra første trykk på pedalen. Bilen har dessuten både kjøling og varming av batteriet. Det betyr at du kan hurtiglade fire-fem ganger om dagen uten å ødelegge batteriet, siden det er kjøling i selve batteriet også, forklarer Haust.