Å miste hår og så bestemme seg for å erstatte det, er en prosess. Det er med andre ord ikke noe man kaster seg inn i på impuls. For mange er det et sensitivt tema, forteller Frank Hedstrøm, daglig leder ved Apollo Hair Clinic AS i Kristiansand.
– Det handler om tillit og trygghet. I denne jobben kommer man tettere inn på kundene enn ved å drive som vanlig frisør, og det liker jeg.
Hedstrøm kjøpte seg inn i selskapet i 2001, og overtok driften syv år senere. Apollo Hair Clinic AS leverer hår i forskjellige former. Det kan for eksempel være som parykker for kreftsyke som har mistet håret etter cellegiftbehandling.
– Da får man et hår som man nødvendigvis ikke skal ha så lenge, og det er ofte nok med én parykk. Har man derimot et varig hårtap, designer og lager vi hår som er spesialtilpasset. Da blir det tatt mål av hodet, og kunden er med på å bestemme lengde og farge. I tillegg lager vi selvfølgelig også permanente hårerstatninger. Dette er aktuelt for kvinner og menn som har blitt tynnhåret, og ønsker å erstatte et område, ofte på toppen av hodet, med en permanent hårerstatning. Den blir montert fast, og lages på samme måte som en parykk.
Klinikken opplever nå en økning i antall kvinnelige kunder, og en større etterspørsel etter permanente hårerstatninger. For Hedstrøm er det viktig å ta kundene på alvor, og det innebærer god kommunikasjon.
– Jeg er dyktig og nøyaktig, for dette er jo et presisjonsarbeid. Det er også viktig å kommunisere godt med kunden før bestilling av håret, slik at det blir best mulig. Man kommer veldig tett på kundene, og det handler mye om å bygge opp tillit. En vanlig tilbakemelding fra de som har kommet til oss, er at de ikke kan skjønne hvorfor de ikke gjorde det før. Mange har som regel tenkt på å få en hårerstatning veldig lenge.