164022 ER

Høy kvalitet, gode relasjoner

Kvalitet, gode relasjoner og nærhet: Midt i Ålesund sentrum sitter fem dyktige damer som tilbyr alt innenfor regnskap og økonomi og skreddersyr løsninger som tilfredsstiller klientens behov og offentlige krav. EGH Regnskap har verktøyet på plass for å yte tjenestene gjennom den nyeste teknologiske utviklingen, både innenfor papirløse regnskap, skanning av bilag, e-faktura og e-dag. Men kanskje viktigst av alt: Samtlige fem i EGH Regnskap AS er autoriserte regnskapsførere.

Vanligvis består et regnskapskontor av 40-60 prosent autoriserte regnskapsførere. Hos EGH Regnskap AS har de en dekning på hele 100 prosent. Det er et viktig kvalitetsstempel, forteller daglig leder Elizabeth Gjørtz Howden. 


– Vi har et vidt spekter av kunder. Vi har veldig stabile folk i staben, lite utskiftninger, kunden får en saksbehandler å forholde seg til, og det er ytterst sjelden at det blir en endring i det. Det er en styrke: Kunden og saksbehandleren får et langvarig forhold, de kjenner hverandre. Kvalitet er viktigere enn pris i lengden. Vi satser på kvalitet og gode relasjoner til kundene – og nært samarbeid. Den nærheten får du ikke hvis du velger en regnskapsfører som holder til et stykke utenfor det området der du selv holder til, sier hun. 


EGH Regnskap ble stiftet i 1988, er medlem av Regnskap Norge og har fremdeles kunder som har vært med siden oppstarten. Dét forteller mye om lojalitet – begge veier. I femte etasje til Sunnmørspostens gamle kontorer, hvor de nå har holdt til i ti år, er de til enhver tid oppdatert på nyheter og endringer innenfor sitt fagområde. Det er viktig, ikke minst når det er en rasende utvikling i bransjen når det gjelder den elektroniske hverdagen. 


– Der er vi så heldig at vi har en pådriver blant oss som tidligere har jobbet på support på regnskapsprogram! Utviklingen er i den retningen at det blir mer og mer ledig plass i hyllene våre – det blir mindre og mindre papir. Inngående fakturaer har vi ikke lenger i mapper, det ligger elektronisk lagret. Alle kundebrevene ligger elektronisk, alle årsregnskap og avstemningsprogrammer skjer via program. Vi sitter ikke lenger og krysser bank mot lister, vi sitter heller ikke og utbetaler lønn – vi sender en fil til banken og får en fil tilbake, forklarer Howden. 


EGH Regnskap hjelper kunden med å tilfredsstille myndighetenes krav til e-rapportering, tar seg av mottak av inngående post, remittering av leverandører, skatter og avgifter, lønninger, utgående fakturaer og inngående fakturaer. Oppfølgingen er individuell: For hver kunde må man sette seg inn i regelverket for hva som er spesielt med denne bransjen og denne kunden. 


164022 ER0


– Da kan du lære mye! Vi har kursing og oppdatering, og for å beholde autorisasjonen er det et krav at du må ha 77 timer kurs i løpet av en treårsperiode. Vi har en bransjeforening, Regnskap Norge, og de arrangerer kurs over hele landet, og da har vi gjerne en uke på høsten som heter Fagdager, der vi har ti forskjellige kurs du kan velge mellom – samt at vi også har andre aktører som tilbyr oss kurs, forklarer Howden. 


Nedslagsfelt for regnskapsfirmaet er egentlig hele Sunnmøre - med ett firma i Sør-Trøndelag, som opprinnelig var et datterselskap av et Ålesund-firma. Den typiske kunden er ofte en gründer som har startet for seg selv. Kanskje ikke ulikt slik begynnelsen var for regnskapskontoret selv. 

 

– Da vi flyttet inn i de nye lokalene for ti år siden, var vi to. Nå er vi fem. Vi er en stabil gjeng – med en stabil kundemasse. Mottoet vårt er step by step – du skal føle at du står trygt før du tar neste steg. Og vi er stolte over hva vi har fått til, for her yter alle, og vi drar i flokk. Vi har det trivelig sammen og vi fordeler arbeidet slik at vi har en jevn byrde på alle. At vi til slutt bare ble damer som arbeidet her, har aldri vært noe bevisst valg: Vi hadde også en mannlig ansatt, men han ble pensjonist, smiler Howden. 


Nye kunder kommer til. Ofte har de hørt om EGH Regnskap via andre – og det betyr jo at noen har skrytt av kontorets tjenester. Det er hyggelig på flere vis, for da har du samtidig en felles relasjon til de kundene. Andre kan være kunder som har søkt firmaet opp på Google eller Gule sider. Den tredje måten EGH Regnskap markedsfører seg på, er direct mail. Howden forklarer: 


– Vi abonnerer på en liste som kommer fra Brønnøysund over nystiftede selskap. Der velger vi ut slike vi har tro på og har laget til en liten folder og et brev der vi orienterer om oss selv. 


På Sunnmøre er de mange regnskapskontorer, men bransjen er vennligere innstilt enn man kanskje skulle tro. Her i regnskapsbransjen er vi nok egentlig mer kollega enn konkurrenter, tror hun. De hjelper hverandre. 


– Er det noen som har et problem eller et faglig spørsmål, kan vi sende ut en e-post, og det er alltid noen som har vært borti noe lignende og kan gi råd. Og det beste med jobben er jo alltid å se at du har laget et godt produkt, at du får fornøyde kunder – og får treffe enormt mange hyggelige mennesker, sier hun. 

Les mer...

2016-12-30 11:30

kasernen_kasernehagen-web

Gi oss en utfordring!

Artikkel Hvordan markerer man seg i en tøff bransje? Rørleggerfirmaet Moi Rør gjør det ved å sette kvalitet først. Og med mange kunder som stadig kommer tilbake, er det tydelig at de står for sine ord. Filosofien...
171048 TB0

Tore på jernbanesporet | Autoclassic Togbutikken AS

Artikkel Det er lett å drømme seg tilbake til barndommen når man kommer innenfor døra til Togbutikken på Sem i Tønsberg. Tore Hjellset er en jernbaneentusiast av de sjeldne.

Faktaruta

puff_Matej Kastelic

Event.no

Et vellykket arrangement

DFDS_puff

DFDS Seaways

Et jobbmøte utenom det vanlige

Arkiv