Ketil Nordengen er Country Manager for 3M Norge AS. Sammen med pressekontakt Irene Hynne Torstensrud forteller han om hvordan det hele startet.
– De 3 Mene står for Minnesota Mining & Manufacturing. Vi er et amerikansk selskap som opprinnelig ble startet som et gruveselskap i Minnesota i 1902. Der gravde de ut mineralet korund i mange år, uten å få noe lønnsomhet ut av det. Etter hvert fant noen smarte hoder ut at om man knuste korunden og la den på et stykke papir med et egenprodusert limstoff imellom, så fikk man sandpapir.
3M oppfant derfor i sin tid sandpapiret. Dette var på 1920-tallet, og sammenfalt med den industrielle revolusjonen og bilproduksjonen i USA. Da skjedde det store forandringer i et forrykende tempo, og siden har 3M utviklet seg til å bli et verdensomspennende selskap med bortimot 90 000 ansatte fordelt på over 70 land. I Norge ble selskapet etablert på Økern i Oslo i 1962, og siden har de vært voksende i det norske markedet. I dagens lokaler på Skjetten jobber en stab på 130 ansatte.
– 3M er kjent for sine mange og sterke varemerker, Scotch® er det aller største, men Post-it®, Nexcare™ og Peltor™ er også veldig godt kjent i markedet. Våre produkter går svært ofte inn som en del av en helhetlig løsning. For eksempel står det ikke 3M på veitrafikkskilter i Norge, men de har refleksfolie som ofte er levert av 3M. Et annet eksempel er at 3M finnes i tennene våre i form av tannfyllingsmateriale. Vi finnes over alt! Det er bare å se seg rundt, så finner man 3M-produkter, forteller Torstensrud.
3Ms visjon er:
3M Technology Advancing Every Company
3M Products Enhancing Every Home
3M Innovation Improving Every Life
Dette er retningsførende for alt vårt arbeid, sier Nordengen.
– I det norske markedet har vi rundt 9000 produkter som markedsføres, og der er vi inne på vidt forskjellige områder. På helsemarkedet er det innen sykehus, sykehjem og tannleger. På industrimarkedet er det innen olje og gass, verft og småmekanisk industri. 3M betjener også kontor-, forbruker- og reklamemarkedet.
3M favner vidt og slik sett vil det alltid være markeder som både er i vekst og som er i tilbakegang innenfor markedsområdene. Fordelen er at dette gjør selskapet mindre sårbart enn mange andre som er mer markedsspesifikke. Resulatet er at de er et veldig stabilt selskap som vokser sakte, men sikkert, år for år.
– Det er tre ting som er helt vesentlig for oss som et verdensomspennende selskap, sier Nordengen. Det ene er innovasjon, at vi hele tiden kommer med nye produkter og teknologier. Dette er på en måte blodåren i 3M, og kilden til suksessen. Det andre er at vi har såkalt ”global reach”. 3M nås i hele verden, så det betyr at jo mer globalisering vi har, jo flere er det som kan komme i kontakt med oss hvorenn i verden man måtte være. Vi har mange kunder for eksempel innen sektoren for olje og gass som er helt avhengig av at vi kan være med å hjelpe dem der hvor de har sine operasjoner. Det siste og viktigste er at vi i 3M Norge har fantastisk gode og dyktige medarbeidere, sier Nordengen entusiastisk.
3M jobber med utvikling av egne medarbeidere og samarbeidspartnere. De betjener sine prioriterte markeder direkte og via distribusjonsnett.
– Det er selvsagt vanskelig å spå om fremtiden, 3M har i dag fokuset på olje- og gassmarkedet, det offentlige Norge, det industrielle markedet samt e-handel. Som et eksempel på en voksende markedstrend, er det ingen tvil om at fokuset på helsemarkedet vil bli enda sterkere fremover. Det blir stadig flere eldre i Norge, og der har vi mange produkter og løsninger som ivaretar dette. Samtidig går det på produkter på områder hvor folk skal ta bedre vare på seg selv, for å se bedre og evig unge ut. Der har vi også mange produkter som kan hjelpe.
3M er i stadig utvikling for å tilpasse seg markedsutviklingen.
– Vi har ambisjoner om at det er et selskap som fornyer seg i takt med tiden, avslutter Nordengen.