Daglig leder Kjetil Bergstad forteller at VBK AS først ble etablert som Stedjeberg Auto i 1946. Gjennom årene har selskapet endret både eiere og hovedoppgaver. Fra å være Norges største bussprodusent til å drive med produksjon av kjølevogner, ambulanseproduksjon og toginteriør, er det påbygg og reparasjoner av tyngre kjøretøyer som står i fokus på Skoppum i dag.
– I 2002 ble VBK Karosseri slått konkurs. Vi var da 4 ansatte som kjøpte konkursboet, og startet opp igjen avdelingen i Horten. I 2005 bygde vi nye, store lokaler på rundt 2000 kvm på Skoppum, med kort vei til E-18. Vi er i dag åtte ansatte.
VBK AS er et godkjent bilskade- og påbyggerverksted for tyngre kjøretøyer. I dag tilby de alt innen stål, aluminium, glassfiber, lakkering eller hydraulikk. De er salgsapparat for DHollandia bakløftere, og er godkjent serviceverksted for kontroll av alle typer bakløftere. På kransiden fungerer de som serviceverksted for Effer og for kraner generelt.
– Vi har også gode kontakter i Europa, bl.a. MTDK som leverer AMT-Trailere. Vi er også et serviceverksted for Kraker Trailers og kan hjelpe alle med ‘’Walking Floor’’. VBK har også et stort glassfiberverksted og en lakkeringshall. Her tar vi også inn skader og lakkering av bobiler og campingvogner for privatpersoner og forsikringsselskaper.
Kundekretsen ellers består av entreprenører og transportbransjen, samt noe innen byggebransjen. De er spredt over hele landet, samt noen i utlandet, men størsteparten av de drøyt 1100 kundene holder til i østlandsområdet.
– I denne bransjen kan man ikke ligge på latsiden, så vi er stadig på leting etter nye kunder og samarbeidspartnere. Jeg tror kundene våre føler at vi leverer et veldig godt produkt, for vi har sjeldent reklamasjoner. Vi lever etter slagordet om at kvalitetsarbeid er vår styrke.