Tom Willy Olsen er daglig leder i bedriften som feirer 20-årsjubileum i år. KSI har en viktig hovedoppgave i å få mennesker ut i arbeid via arbeidstrening. I tillegg skal de ivareta folk som kanskje ikke har muligheten til å komme helt tilbake til et ordinært arbeid, forteller han.
– Det er utrolig viktig for folk å ha et arbeide å gå til, for det gjør noe med egenverdet og selvfølelsen. Å mestre nye oppgaver ser vi betyr mye for helse og trivsel, både psykisk og fysisk.
KSI de har to forskjellige avdelinger. Den ene er for deltakere som kan komme relativt raskt ut i vanlig arbeid, etter for eksempel en sykemelding eller fordi vedkommende trenger bistand til å finne en jobb. Her kan bedriften vise til veldig gode resultater, for de hjelper mellom 70 og 80% tilbake til vanlig arbeid.
– Den andre avdelingen er en varig tilrettelagt avdeling. Her produserer vi grønnsaker og plukker frukt, og herunder ligger jobbfrukt-konseptet. Dette gir deltakere på uføretrygd muligheten til å få et varig arbeidstilbud.
Olsen forklarer at KSI er eid og finansiert av Kristiansand kommune og NAV. Med en såkalt null profitt-drift er det ingen som tar ut utbytte, men et eventuelt overskudd går tilbake til deltakerne i form av sosiale goder. Deltakerne har fått opplæring gjennom en jobbfrukt-skole i samarbeid med Bama. Frukten blir valgt ut hver dag før de pakkes i kurver og kjøres ut til kundene. Forskjellige deltakere gjør forskjellige oppgaver ut fra hva den enkelte føler at han eller hun mestrer.
– Vi prøver å finne ressursene i mennesker. I en del ser jeg økt selvtillit og arbeidsglede, fordi for mange har alternativet vært å sitte hjemme, og ofte alene. Det vi ønsker å gi deltakerne våre er livskvalitet, og en arbeidsplass med trygge og gode rammer.
Staben hos KSI består av 33 deltakere i jobbfrukt-konseptet, og 42 ansatte i andre stillinger i systemet. I tillegg til tiltakene innomhus har de også et tiltak som går på oppfølging av ordinært arbeid eksternt ute i andre bedrifter.
– Dette er ikke en arbeidsplass med liksom-oppgaver for at deltakerne skal få tiden til å gå. I likhet med andre bedrifter har vi kunder i den andre enden som forventer både et godt produkt og at vi leverer kvalitet i alle ledd.