164054 BU164054 BU0164054 BU1

Lokal forankring, landsdekkende salg

I de fine, moderne lokalene i Ulsteinvik sentrum er det en trio med godt humør som står klare til å ta mot kundene. Etter over tyve år som Toyota-forhandler har Bilhallen Ulsteinvik startet opp som frittstående bilforhandler. Med lang erfaring og interesse for bil er det en heder å være på fornavn med dem som kommer innom.

Det var lett å finne navn da det nystartede firmaet skulle døpes. På folkemunne hadde dette alltid vært «bilhallen», forteller Frank Hofseth. Han har vært i bilbransjen i over 30 år, og er sammen med Jan Arild Bjåstad og Geir Eilertsen medeier i Bilhallen Ulsteinvik. Er du i en forhandlerkjede, har du trygghet. Men er du fristilt og driver selv, har du samtidig et hav av muligheter, forklarer Hofseth.  


– Ved årsskiftet til 2016 fant vi ut at vi ville styre selv, og dette er absolutt en spennende tid å starte opp på. Å være liten forhandler i et distrikt skal absolutt ha livets rett. Det skjer mye i bilbransjen i dag, ikke minst teknologisk. Der står vi foran en revolusjon, og med å være en liten forhandler kan vi snu oss rundt og skaffe det som markedet vil ha til enhver tid. Det er tyngre hvis du er i en stor og tung organisasjon, sier han. 


164054 BU0


Med lang erfaring har de i flere tiår hatt et godt grep om markedet med 30-35 prosent markedsandel i regionen. En god del av kundene har ikke bare kjøpt én bil hos dem, men også den neste og den etter det igjen. Men markedet endrer seg, og det endrer seg raskt. Trekløveret ser likevel lyst på fremtiden. Bilhallen Ulsteinvik kan skaffe kundene det de vil ha, enten det er el-bil eller en ladbar hybrid – eller konvensjonell forbrenningsmotor. Alle merker, alle typer, alle modeller. Via internett har de utstillingsvindu over hele Norge. 


– Vi er både på Finn.no og på Facebook, og kan levere over hele landet, men først og fremst er nærheten til kundene og deres trygghet viktig for oss. Samtidig ligger vi midt i smørøyet i en stor kjøpesterk region, og er tilknyttet bilverksted både på Hareid og i Ulsteinvik. Nå bygges det dessuten nytt verksted i Dragsund, forteller Jan Arild Bjåstad. 


Han har arbeidet i bilbransjen i over 25 år, de siste 15 av dem som selger, og er opptatt av at alle skal få sin drømmebil. Tredjemann i laget, Geir Eilertsen, driver verkstedet G. Eilertsen, og har jobbet med biler siden guttedagene. Det er en trio med godt humør som sitter klar når du kommer innom. Gleden over nye modeller blir aldri borte. 


– Ser kundene at man har det godt på jobb, er det lettere å handle bil. Og vi liker selv det vi holder på med. Gleden av å prøve nye biler, og å se den nye teknologien blir aldri borte. Endringene skjer raskt, og det er mye spennende på gang. Før var det diesel alle skulle ha, nå er det el-biler og hybrider, og om fem år er det kanskje hydrogen. Det er utfordrende, ja, men vi ser bare kjekke ting fremover! 


164054 BU1


Det å bruke tid og ressurser på å skaffe de riktige bilene blir dessuten viktigere. I dag må en forhandler kunne snu lageret raskt, mener Hofseth.


– Å være en fri forhandler gir dermed store muligheter. Primærområdet vårt er selvsagt lokalt, men egentlig leverer vi over hele landet. Biler forhandles mye over nett, men fremdeles gjelder også den tradisjonelle handelen, der kunden kommer innom for å se og prøvekjøre. Mange spør oss om forskjellen mellom om å handle privat og hos en forhandler. Kjøper du privat, er du nesten rettsløs. Er det noe galt med bilen, er det opp til kunden å bevise at selgeren visste om denne spesifikke feilen før bilen ble solgt. Kjøper du hos en forhandler, er det forhandlerens ansvar, og han selger en bil med garanti. Vi ser faktisk også en økende tendens til at folk kjøper mer hos forhandlere, sier han. 


– Mange privatkunder tar også kontakt med oss og vil at vi skal formidle salg for dem, skyter Bjåstad inn. 


I tillegg har du i dag en kjøpergruppe som stiller helt andre krav enn for bare noen få år siden. Kundene er blitt mer miljøbevisste, og særlig yngre kjøpere er opptatt av produkter med miljøprofil. Kjøperne er oppdaterte, både på ny teknologi og nye modeller, og de spør. Da er det viktig at man selv er oppdatert og kan gi korrekte opplysninger om hva som skjer, hvilke trender som gjelder og hva som kommer, for det har med tillit å gjøre, sier Hofseth. Lokal identitet er viktig. Bedriftens sterkeste side er nettopp at de er her. At de er lokale. Med verksted tilknyttet, er det et ekstra pluss for kundene. Handler de bil hos Bilhallen, trenger de ikke uroe seg for hvor de skal ta oppfølging og service. 


– Vi selger ikke bare bil, vi selger trygghet for kunden, og det er viktig for oss. Vi har flere eksempler på folk som har kjøpt bil et annet sted i landet, men som kommer innom hos oss og vil ha hjelp. Det er en heder når du er på fornavn med folk, og hos oss skal folk få en positiv opplevelse, enten de handler bil eller ikke. Vi har fått høre at vi har områdets beste kaffe – og vi spanderer gjerne en kopp over en trivelig bil-prat, smiler Hofseth.

Les mer...

2016-12-30 13:45

172002_Kdåi

Spennende laksesafari i naturens kongerike | Kvåsfossen

Artikkel Legger du neste selskap, bursdag eller jobbkonferanse til Kvåsfossen - Sørnorsk Laksesenter AS, er du garantert en spektakulær opplevelse. Rammen er en unik beliggenhet, og her får du være med på laksesafari...
171048 TB0

Tore på jernbanesporet | Autoclassic Togbutikken AS

Artikkel Det er lett å drømme seg tilbake til barndommen når man kommer innenfor døra til Togbutikken på Sem i Tønsberg. Tore Hjellset er en jernbaneentusiast av de sjeldne.

    Faktaruta

    DFDS_puff

    DFDS Seaways

    Et jobbmøte utenom det vanlige

    puff_Matej Kastelic

    Event.no

    Et vellykket arrangement

    Arkiv