Mim Stang er community manager i Norwegian Property ASA. Selskapet står bak eiendomsutvikling i Bydel Aker Brygge. Vi fikk en prat med Stang og destinasjonssjef Thomas Nygård.
Fra industri til levende bydel
– Aker Brygge startet med en industrihistorie som har preget Oslo gjennom 100 år. Den bunnet så ut i en transformering til et kommersielt sted tidlig på 1980-tallet. Dette har nesten blitt en nasjonal historie, for identifiseringen med jappetida, det er jo Aker Brygge, sier Nygård.
I fokus stod også sol, sommer og sjø, som Aker Brygge ble synonymt med for Oslos befolkning. Da by- og eiendomsutviklere etter hvert ønsket å tenke nytt om området, begynte man å se seg rundt. Både Filipstad og Vika var i bevegelse, og i Bjørvika hadde også ting begynt å skje.
– Vi så at det var viktig å ta grep overfor den viktigste næringen vår, som er kontorleiemarkedet. I denne prosessen gjorde vi undersøkelser som viste at restaurant- og shoppingdelen også trengte en transformering. Endringer ble gjort, og vi fjernet det vi kalte et introvert og lite oversiktlig senter. Man erstattet det med en åpen handlegate.
Samtidig gjennomgikk kontorbygningene forandringer, og ble skilt fra restaurantene og shoppingen. Alle kontorleietakerne fikk i tillegg sin egen inngang. Da gjenstod det å se på markedssituasjonen. Hva tenkte folk om Aker Brygge? Alle visste om stedet og beliggenheten, men få dro dit for å handle. Grepet ble å legge til rette med en god butikkmiks, og samtidig fjerne ordet kjøpesenter.
– Kjøpesenter er et fy-ord for alle i organisasjonen, og for alle som driver næring her. Vi er en bydel. Ja, det er en kommersiell bydel, men vi skal være en levende bydel for Oslofolk. Det betyr at vi ikke kan bestå kun av restauranter og shopping, men at vi også må tilby uteområder og et godt byrom. Man skal få følelsen av at her er man velkommen, og her synes man at det er hyggelig å være.
Opplev Aker Brygge
Mim Stang har vært med på å utvikle Din Aker Brygge. Dette er en lojalitetsapp som skal snakke både til forbrukere, kontoransatte og beboerne i bydelen, forteller hun.
– Denne appen handler om å kunne tilby vel så mye opplevelser som gode fordeler og tilbud. Opplevelser kan være så mye, så vi jobber med å skape samme opplevelse digitalt som fysisk. Med appen kan vi sende skreddersydde tilbud, fordeler, inspirasjonsinnhold og tips om bydelsopplelsever som ikke nødvendigvis har med salg eller det kommersielle å gjøre.
Applikasjonen er basert på såkalt beacon teknologi, og små beacons er plassert rundt om i bydelen. Dette gjør at brukerne av appen vil motta et tilbud eller tips til opplevelser på mobilen når de går forbi en beacon. Slik får man skreddersydd informasjon og tilbud ut fra de interessene brukeren har oppgitt. Og jo mer man bruker mobilen og appen, jo mer kan Stang og hennes kolleger skreddersy innholdet for brukeren.
– Konseptet og appen heter Din Aker Brygge, og vil gå ut i flere forskjellige flater. Det er en app og en blogg, og så er det nyhetsbrev og sosiale medier. Det går derfor ut via alle mulige digitale kanaler. Målet er å linke dette til det fysiske som skjer her på Aker Brygge. Vi håper å kunne skape en litt rikere bydelsopplevelse når folk kommer hit. Opplevelsesdelen er kanskje det morsomste med appen, og vi kan blant annet tipse om spesielle severdigheter som folk ikke vet om.
Hun forklarer videre at appen ikke bare er ment å brukes når man befinner seg i Bydel Aker Brygge. De lager også mye innhold på vegne av restauranter, butikker og selve bydelen. Dette likner på tradisjonelt redaksjonelt innhold, med stoff om tips og trender.
– Det er også viktig for oss å ta hensyn til kontorleietakere. Da må vi kunne tilby god service i kontorlokalene, og ha de rette tilbudene som for eksempel overtidsmat og møtemat. Alt skal være skreddersydd, slik at man ikke trenger å lete rundt. Slike kunder har også et stort behov for møteplasser og sosiale steder, og dette finnes rett utenfor døra. Utfordringen vår er å gjøre alle fornøyde, både kontorarbeidere, de urbane og beboerne her, men med Din Aker Brygge er vi på god vei avslutter Mim Stang og Thomas Nygård.