Norplay AS holder til på Sellebakk i Fredrikstad, og er nå inne i sitt fjerde driftsår. Daglig leder Brede Karlsen etablerte Norplay AS etter at han innså hvor dyrt det vanligvis er med innkjøp av lekeapparater. Som en del av foreldreutvalget i en barnehage, så han hvordan budsjettet kom til kort når de skulle kjøpe inn lekeapparater.
– Jeg kom i kontakt med leverandøren Lars Laj, og grep muligheten da Laj trengte en ny samarbeidspartner. Målsetningen min er å ha rimelige apparater som alle kan ha råd til. Dette blir mulig gjennom å begrense kostnadene på alt fra markedsføring til lokaler og lagerplass. Varene går direkte fra produsent til kundene. Dermed blir mange kostnader spart, og det får kundene glede av, forklarer han.
Karlsen tilbyr en totalpakke som omfatter alt fra gratis befaring av lekeplasser til tegninger og montering av apparater med fallunderlag. Han leier inn eksterne, lokale entreprenører til å utføre gravingen hos hver enkelt kunde. Hovedtyngden av kunder befinner seg i Oslo og Østfold, men via nettbutikken betjener han også kunder over hele landet.
– Norplay AS er en totalleverandør på alt utendørs, fra barnehageporter og gjerder, til apparater, underlag og stativ. Innendørs har vi alt fra garderober til støydempende plater i taket, innvendige leker og formingsmateriell. Jeg har samarbeid med seriøse leverandører og produsenter i inn og utland. Kundene setter pris på at de kan få alt fra meg. Da slipper de å bruke dyrebar tid på å lete opp og bestille varer fra mange forskjellige leverandører.
Siden starten har Karlsen jobbet alene, men i løpet av 2015 skal han ansette to medarbeidere. Forretningen går så det suser, og omsetningen dobles fra år til år. Målet for tiden som kommer, er å ikke bli så stor at det går på bekostning av de gode prisene.
– Det er så mange barnehager med dårlig råd i dag, så jeg vil for enhver pris ikke gjøre apparatene dyrere. "Kvalitet er når kunden kommer i retur, og ikke varen" er mottoet mitt, og jeg har fått høre flere ganger at dette passer veldig godt på Norplay AS. Du har kvalitet fra A til Å, sier fornøyde kunder. For meg er det viktig å ha full fokus på å være service innstilt. Hører man på kundens ønsker, samt kommer med gode innspill blir det som regel et meget fint sluttresultat.