Daglig leder Trond Ødegård har kombinert to interesser og kunnskapsfelt: data og biler. Ultimo AS har spesialisert seg på tuning av familiebiler, og nettopp der betyr sikkerhet mye, forklarer han. Å trimme en familiebil betyr ikke at du skal gjøre den om til rallyvogn, men at du skal kjenne at bilen er blitt hakket kvassere f.eks. når du skal kjøre forbi en trailer.
– Du skal kunne kjøre sikkert, selv med ungene i baksetet, skiboks på taket og bilen full av vekt. Men du skal også merke at bilen er blitt kraftigere, akselerasjonen raskere og responsen bedre – og at du har de kraftreservene som skal til for å kjøre raskt forbi, sier Ødegård. Det er ingen grunn til å ligge i venstre felt og vente på motgående trafikk!
Ultimo utfører tuning på de fleste modeller, bensin og diesel, fra år 2000 og utover. I dag finnes det flere metoder for å tune en motor, og hos Ultimo får hver enkelt kunde spørsmål om hva som ønskes. Men løsningen folk flest benytter seg av, er der Ultimo går inn og programmerer om elektronikken i bilen. Da har man tilgang til flest parametre, og det gjør at man kan foreta en mer nøyaktig tuning.
– Dessuten kommer vi ut til kunden, og det er veldig populært. For å ta et eksempel: Du kjører til jobben på vanlig måte, vi gjør optimaliseringen mens du jobber, og ved dagens slutt kjører du hjem med din "nye" bil. Vi kaller det "på stedet-service".
Lengden på arbeidet varierer fra bil til bil, men pleier å være unnagjort på mellom én og tre timer. Arbeidet skal være fagmessig godt. For et selskap hvor mange av kundene kommer via bekjentskap og omdømme, er det viktig.
– Basen vår er i Drammen, men siden vi reiser ut til kundene, betjener vi innenfor Stor-Oslo, Ski, Drammen, Kongsberg og Tønsberg etter avtale. I tillegg har vi forhandlere rundt omkring i landet som opererer i sine lokale distrikter, forteller Ødegård.
Ultimo AS har stort sett privatkunder i tillegg til en del bedrifter. Et godt samarbeid med en del merkeverksteder gjør også at Ultimo kan supplere problemløsninger som ikke dekkes av fabrikantens diagnoseutstyr som f.eks. EGR og partikkelfilter problematikk.
– Den beste opplevelsen i denne jobben ser jeg når kunden smiler etter prøvekjøringen. Det er beviset for at vi har gjort en god jobb, smiler Trond Ødegård.