I tillegg har de maling og oppgradering av garasjeanlegg, lager og industrilokaler. Leif Skandsen er egentlig utdannet skipsfører og reiste i utenriksfart i 18 år før han startet et lite konsulentfirma for smårederier i 1993. Men arbeidsområdet skiftet, firmaet fikk etter hvert noen reklameoppdrag som de har fremdeles, bortsett fra at de nå ikke lenger lager reklame, bare monterer og distribuerer. Sammen med firmapartneren, som for øvrig er yrkesfotograf, begynte Skandsen å sprøytemale hus.
– Men så ble det mindre husmaling, og da begynte vi med veimerking. Det har vi holdt på med noen år, og da utfører vi alt som har med slik merking å gjøre, også håndballbaner og basketballbaner på skoler. I tillegg driver vi litt med termoplast – prefabrikert. Der har vi samarbeid med en av landets største innenfor bransjen. Vi er underleverandør, så når de har mye å gjøre, får vi jobber fra dem. Og hvis det er store termoplastoppgaver, bruker vi dem, forklarer Skandsen.
Kundene er alle som har parkeringsplasser som de trenger å få merket, borettslag, OBOS og mange av de entreprenørene som bygger nye hus, siden alle nye boligfelt har parkering. Etter så mange år i bransjen ser Skandsen at pågangen øker for hvert år. Nedslagsfeltet er hele Østlandet, og hver sommer har de også et par uker i Førde på Vestlandet. Det sier seg selv at en slik bransje er både vær- og temperaturavhengig. Det bør helst være 8-10 varmegrader, og det bør helst være helt tørt. Virksomheten er vår-, sommer- og høstbasert. Om vinteren er det ferie – bortsett fra reklamen og en del fotografering ved siden av.
– Kommende sesong ser bra ut, for vi har en god del bestillinger allerede. Det som er litt pussig i denne bransjen, er at bestillingene gjerne kommer midt på sommeren og ut mot høsten, og så bygger det seg opp, for da ser alle at de må merke. Men slikt må man jo tenke på allerede på vårparten, sånn at man har glede og nytte av merkingen når sommeren og høsten kommer!
– Vi er veldig nøye, for i denne bransjen må du ha rette linjer! Det er presisjonsarbeid. Det setter kundene pris på. Vi er to gamle menn som er nøye på alt, og vi har god tid på det vi gjør, ler Skandsen.