Sandes Sykkelfabrikk AS startet sin drift i de tidligere lokalene til Øglænd DBS på Kvål, hvor DBS i sin storhetstid produserte 110 000 sykler. I 2014 flyttet de inn i nye lokaler, og daglig leder Ken Meland forteller om hvordan de måtte snu opp-ned på den opprinnelige driftsmodellen på grunn av ivrige kunder.
– I utgangspunktet skulle vi være en liten avdeling som drev med salg av sykler på nett. Men etter hvert fant folk ikke bare frem til nettadressen vår, men også den fysiske adressen. Slik er det når man har et spennende produkt, sier han.
Og videre eskalerte det. Firmaet måtte gå til anskaffelse av kasseapparat, bankterminal og derfra var veien kort til å ta inn reservedeler. Til slutt innså de at de begynte å likne veldig mye på en vanlig sykkelbutikk. Utfordringen var å skulle nå ut til fysiske kunder med beliggenhet i et industriområde. Avgjørelsen om å flytte ble tatt, og i 2014 kunne Sandnes Sykkelfabrikk AS flytte inn i sitt nye hjem. De holder nå hus rett ved en av de mest trafikkerte veiene mellom Stavanger og Sandnes, og også en av hovedfartsårene for syklister på tur til og fra jobb i Stavanger.
– Vårt eget merke NOR Bicycles er vi veldig stolte av. Det befinner seg i det såkalte high end-segmentet, og passer for de som er litt over snittet interessert i sykkel. I tillegg har vi alt fra barnesykler til tohjulinger med kurv og el-sykler. Nå får man el-sykler med ni mils rekkevidde, og det er veldig langt. For folk som har helseproblemer eller sliter med å sette i gang med å trene, er el-sykkelen kjempefin. Ellers har vi alt man trenger for å komme seg fra A til Å på sykkel, og for å ha en kjekk opplevelse.
En solid faghandel
Melan er opptatt av at Sandnes Sykkelfabrikk AS er og skal være en faghandel. Staben bruker mye tid med kundene, og sørger for at alle får det produktet de egentlig er ute etter.
– Vi ønsker å være en del av den bransjen hvor kundene blir ivaretatt og får faghjelp, uten at de trenger å betale mer. Og nettopp det er viktig for oss, at vi er konkurransedyktige. Det er hard konkurranse, men vi matcher uten problem de fleste store kjedene som sier at de er billigst.
Spredt utover 600 kvadratmeter store lokaler tilbyr de besøkende en flott og lys sykkelbutikk. Det 400 kvadratmeter store verksted- og lagerarealet kommer i tillegg. Her reparerer de et stort antall sykler hvert år, og absolutt alle kunder er velkomne, også med sykler som ikke er kjøpt i butikken.
– Nettbutikken åpnet vi i september for halvannet år siden. Vi prøver å være veldig allsidige med hva vi tilbyr, for vi ønsker å ha en fristende nettbutikk med et stort produktutvalg. Alle ordre over 1500 kroner sendes fraktfritt, og bestillingene sendes ut samme dag så sant de kommer inn før klokka 14. Sykler sender vi med posten for 500 kroner. De kommer ferdig montert, og leveres i en spesial-transportbag. Der har vi et konsept som heter “Zip and Ride”, og det betyr at sykkelen er klar til å brukes med en gang.
Med dyktige ansatte som bygger sykler fra bunnen av, er det den samme personen som har bygd sykkelen som også tester den nøye før salg. Kundeservice er topp prioritet hos Sandnes Sykkelfabrikk AS. Kunder som bor i nærheten og ønsker det, kan bestille varer på nett og selv hente i den fysiske butikken. Butikken holder åpent til klokka 19 hver dag, og det er alltid ekspertfolk til stede gjennom hele åpningstiden. Responsen de får er kjempegod, og listen av fornøyde kunder er lang.
– Om tre-fire år håper vi å ha 5-10 forhandlere som selger NOR Bicycles, for vi ønsker å gjøre et norsk sykkelmerke mer tilgjengelig i Norge. Innen den tid håper vi også at nettbutikken har økt i omsetning, og at vi er akkurat like serviceinnstilte i den fysiske butikken vår som vi er nå.
– Vi er mest opptatte av å få folk ut på sykkel, og uten at det skal koste skjorta. Ønsket vårt er at folk skal oppdage sykkelen som et alternativ til bilen, og som transportmiddel til og fra jobb. Sykkelbransjen er en grønn næring, for vi selger et produkt som fremmer helse og livsglede. Man kommer seg ut i naturen og får frisk luft. Det er en veldig sunn hobby! Det viktigste er å innse at man ikke trenger en sykkel til 50 000 kroner for å begynne, det viktigste er å begynne. Kom deg til en faghandel og få riktig hjelp, det er mitt tips.