Toyota Oslo er en del av Bauda-konsernet som ble etablert i 1959. Innen bil består konsernet i dag av 13 Toyota-forhandlere og tre Lexus-forhandlere. I Oslo har Toyota avdelinger på Skøyen, Økern og Oppsal.
– Bestselgeren vår er Auris Hybrid som kommer både med fem dører og som stasjonsvogn, men Yaris Hybrid er en god nr 2. Den tredje storselgeren er syv-seteren Prius+, som har tatt en stor andel av taximarkedet. I tillegg har vi selvfølgelig RAV. Denne kommer som hybrid i januar neste år, og det gleder vi oss veldig til, forteller Sponheim engasjert.
For næringsdrivende kan Toyota Oslo tilby tre ulike varebiler. Proace kommer i alle varianter, fra 4,5 kubikk og opp til 7 kubikk. Hilux selger de fortsatt et bra volum av, og i tillegg har de Land Cruiser. Utover høsten skal de satse hardt på varebil, og selskapet etablerte nylig en egen varebilavdeling.
– Leasingløsningen vår kan by på en alt i ett-pakke for de som ønsker. Da er alt fra bensinkort til serviceavtale og bompenger inkludert, og alt kommer på én faktura. Man velger selv hva man vil ha i denne pakken. Når det gjelder verkstedservice, har vi også en ekspressløsning ved alle avdelingene våre. Når man ringer og bestiller, har man bilen på veien igjen innen en time. Dette er unikt, og kalles Toyota Expresservice. Kundene er veldig fornøyde med dette.
Fremtiden er spennende, sier Sponheim, for det skjer noe hele tiden. Hybrid, også i kombinasjon med for eksempel hydrogen, er noe Toyota satser stort på. Målet er å få biler med et så lavt utslipp som overhode mulig, og hybrid er grunnpakken for mange løsninger.
– Kundene våre er ekstremt fornøyde med den jobben vi gjør. Dette er vi selvfølgelig ydmyke på, men vi strekker oss langt for kundene. Det har vi alltid gjort, og det skal vi alltid gjøre.