– Det er mange individuelle ønsker og behov når det kommer til kjøreopplæring. Elevene har ulik erfaring med å kjøre bil, og opplæringen må tilpasses deretter. Jeg anbefaler at de kommer så tidlig som mulig. Da kan de lære det grunnleggende av meg og fortsette mengdetreningen med foreldrene frem til de skal igang med den viktige perioden noen måneder før oppkjøring, sier Trond.
Det er en konkurranseutsatt bransje, men Lilleskog Trafikkskole har opplevd god drift. Trond lærer elevene å kjøre til priser som matcher prisnivået i området. Han har ikke trengt å fokusere så mye på markedsføring eller reklame. Kundene kommer uansett, og det er tross alt den beste indikatoren på at de får det de vil ha, nemlig førerkort.
– Opplæringen er delt opp i fire trinn, der første trinn er trafikalt grunnkurs. Det legger grunnlaget for videre opplæring og kjøretimer. Andre trinn omfatter kjøretekniske ferdigheter, og i trinn tre lærer eleven å mestre variert trafikk og gjennomfører glattkjøring. Deretter følger langkjøring og forbikjøring i trinn fire. Når det avsluttes, er eleven klar til å ta kjøreprøven.
Trond har jobbet hardt for å etablere kjøreskolen. Med elever som gjerne vil kjøre på ettermiddagstid og med eneansvar for drift og administrasjon, har arbeidsdagen ofte kunnet vare i mer enn 12 timer. Selv om det er litt i overkant, liker han å være travel, ser positvt på fremtiden og er sulten på nye utfordringer.
– Men jeg tar det også litt som det kommer. Det er noen år siden jeg begynte med motorsykkel. Da ville jeg ha variasjon og et nytt opplæringstilbud. I tillegg kan læreplanen for kjøreopplæring endre seg, eller det kan komme nye pålegg fra myndighetene. Jeg må hele tiden oppdatere meg og tilpasse tilbudet til Lilleskog Trafikkskole deretter.
Det viktigste for Trond er likevel å gjøre elevene til trygge sjåfører. Han ser hva som er nødvendig, og hva hver enkelt trenger for å bli trygg i trafikken.