Ikke minst har Grønn Emballasjes utvikling av et helt nytt verktøy til design og dekor av gaveemballasjen, vekket oppsikt og blitt en stor suksess.
Oppsiktsvekkende
Grønn Emballasjes meget kreative nyskapning kalles varmepreg. Ved hjelp av spesiallagde klisjeer som tåler å varmes opp til flere hundre grader, blir tekst, dekor og logoer til ved hjelp av varmepreg som gir et rustikk-lignede image, og dermed et helt annet og eksklusivt uttrykk enn ved tradisjonell trykking.
Bruk av varmepreg har også en annen fordel en den rent estetiske.
– Vi ønsker å unngå bruk av trykksverte og kjemikalier på produktene våre. Trolig tilbyr ingen andre innen emballasjebransjen denne form for dekor og design på sine produkter, sier daglig leder i Grønn Emballasje, Arnfinn Løken.
Flere store velrenommerte bedrifter har fraveket bruk av sine kjente farger i logoen til fordel for bruk av varmepreg.
– Dette gir et miljøriktig uttrykk på emballasjen, forteller Løken.
Eksklusivt
Bedriften, som ble etablert på gården Sekkelsten i Askim i 2008, baserer sin virksomhet på kjerneverdiene gjenbruk, flerbruk, resirkulerbart og nedbrytbart.
Grønn Emballasje har spesialisert seg på utvikling, produksjon og salg av emballasje til lokale matvareprodusenter over hele landet, firmagavebedrifter og til industribransjen.
– Vi har ingen standardprodukter, men spesialdesigner emballasjen til hver enkelt kunde. Designeren vår har hele tiden en tett dialog med oppdragsgiver. Vårt topp moderne produksjonsutstyr gjør at vi kan tilby rimelig emballasje også i små opplag, sier Arnfinn Løken.
I tillegg til emballasjeproduksjonen tar også Grønn Emballasje på seg pakkeoppdrag for eksterne bedrifter.
Treullrenessanse
Bedriften arbeider stort sett med materialene tre og papp. De har også etablert en moderne produksjonslinje for treull. Dette gamle miljøvennlige produktet, produsert av ospetømmer, benyttes av mange kunder som dekor i gaveesker.
– Treull er også blitt et svært populært blant hundeeiere over hele landet. Dette fordi det bidrar til bedre hygiene og helse for hundene, forteller Løken.
Bedriften i Østfold har siden oppstarten etablert en stor kundekrets over hele landet.
I dag utgjør arbeidet i den grønne bedriften ca. fem årsverk.