Halvard Rype er daglig leder i firmaet som har en stab på 16 ansatte. Han forteller at i bunnen av driften ligger et tradisjonelt regnskapsbyrå, men at rådgivning og konsulenvirksomhet etterspørres stadig mer.
– Vingman AS utfører først og fremst regnskapsføring for næringslivet. Dette betyr regnskap, årsoppgjør, skatt og skatterådgivning. Vi har også en egen avdeling for lønnstjenester. Noe som blir mer og mer viktig, er rådgivningsbiten som også kan kobles mot lønnstjenester. Innenfor der ligger også konsulenttjenester, forklarer han.
Bak valget av Vingman-navnet, ligger det et ønske om å være noe litt mer for kunden. De skal følge kundene hele veien, alltid være til stede, og hele tiden forsøke å støtte opp og hjelpe til. De siste to årene har firmaet jobbet aktivt med nettskyløsninger.
– Veldig mange av våre kunder ønsker å gjøre en del selv. I dag kan de være på samme plattform som oss på web, og det er en kjempefordel. Både fordi vi kan kommunisere bedre, men også fordi at vi er i sanntid i stedet for å måtte jobbe på etterskudd. Regnskapet er hele tiden a jour, og kunden kan selv gå inn og hente oppplysninger. Slik får de et mye bedre styringsverktøy i forhold til å ta beslutninger, og vi kan kommunisere direkte.
Tilbakemeldingene på webløsningen er gode. Kundene er fornøyde med at de får ta del i sitt eget regnskap, og det inngir trygghet. De kan føle seg i varetatt, og mange setter enormt pris på at Vingman AS er villige til å gjøre det lille ekstra, legger Rype til.
– At vi kommuniserer på kundenes nivå og bidrar med rådgivning er viktig. Begrepet regnskapsfører blir litt vannet ut siden ting blir stadig mer elektronisk, og dette stiller andre krav til personalet vårt. Det blir mer kommunikasjon med kundene, så man må fungere mer som en konsulent og rådgiver.