For å sikre at fremtidens mekanikere blir rustet til å møte den stadig økende teknologiske utviklingen, er han opptatt av at utdanningen også må følge etter.
– Spesielt på dette med diagnosedelen og feilsøking, for det er alfa og omega. De fleste kan skru, men det er viktig det som kommer etter. Dette blir man aldri utlært på, og det blir også fort utdatert.
Jørn Reime er tredje generasjon verkstedmann, og har vært interessert i bil siden barndommen. Sammen med Jan Reime etablerte han bilverkstedet Jan Reime Bil i Time i 2001, som et utspring fra et annet verksted. Etter 15 års drift har de en stab på syv årsverk, og utfører alt av typiske verkstedtjenester som reparasjoner, vedlikehold, oppretting og EU-godkjenninger.
– Området med Hå, Time og Klepp er det som hovedsakelig er markedet vårt. Vi har spesialisert oss en del på varebil samt på volummerkene, som er de merkene det selges mye av i området. Det betyr at vi har diagnoseverktøy til disse.
En viktig faktor som hjelper de ansatte i å holde seg oppdatert, er ved å delta på kurs. Og da er det en stor fordel å kunne dra nytte av de mange tilbudene de får gjennom Automester-kjeden. Andre fordeler som følger av medlemskapet går på profilering, innkjøpsavtaler og tilgang på et varelager som ligger relativt nærme. Det er cirka 180 verksteder totalt i kjeden, men Jan Reime Bil er langt fra den største. Dette er et bevisst valg da de setter kvalitet foran kvantitet, understreker Reime.
– Det er vanlig for meg å jobbe 12-timersdager. Når man har jobbet lange dager i 15 år, så må man trives med det man holder på med. Og det går mye enklere når man har gode kolleger! Arbeidsmiljøet er førsteprioritet hos oss, og vi har en bra stab med dyktige og erfarne folk. Noen har vært her siden starten, og vi har mekanikere på både mekanisk og karosseri, samt teknikere.
Bilverkstedet har hatt en stabil kundekrets helt siden oppstarten, og mye av grunnen skyldes nok det store fokuset de har på kvalitet. Mange av kundene er firmakunder, og generelt er det slik at om de ikke hører noe fra kundene, så er de fornøyde. Det er vel litt typisk jærbuinger, sier han med et smil.