Bilia er en gammel bedrift som har hatt Volvo-agentur i Oslo-området siden Volvo kom til Norge. På Fornebu har de holdt til siden 2005, og de har nettopp feiret sitt 10-årsjubileum. Det som tidligere var en forhandler av både Volvo, Ford og BMW, har nå blitt et såkalt "stand alone"-anlegg for Volvo. Bilia Fornebu selger derfor kun nye og brukte Volvoer, forteller daglig leder Jan Inge Simonsen.
– I annen etasje har vi det jeg mener er kanskje Norges flotteste bruktbilavdeling, med bare nyere Volvo. Til sammen er vi cirka 50 ansatte her på huset, og i 2014 ble vi for første gang Norges største Volvo-forhandler. Det er vi veldig fornøyde med! Da solgte vi 834 nye Volvoer og litt over 500 brukte.
Bilia Fornebu er et fullserviceanlegg som inkluderer et stort verksted med 18 verkstedbukker. De har ingen egen skadeavdeling på Fornebu, men tar i mot skadebiler og tilbyr leiebil for kundene sine. De skadde bilene sendes til samarbeidspartneren Bilia Risløkka, og leveres tilbake til Fornebu slik at kundene kan hente dem der. Simonsen sier at de også betjener importør ved at de tar hånd om deres pressebiler og tjenestevogner. Det betyr at de får de nyeste bilene først, til klargjøring og gjennomgang. Slik får de testet nye modeller, og samtidig rullet i gang nye konsept som Volvo har utviklet.
– Når det gjelder kundeservice, tilbyr vi blant annet personlig servicetekniker på verkstedet, eller PST som vi kaller det for. Dette begynte vi med for to år siden, og går ut på at når du har en Volvo du ønsker service på, så kommuniserer du direkte med mekanikeren. Da har man en personlig tekniker som man kan snakke direkte med og forklare ting til. Og det beste er at man får kun én person å forholde seg til. Ellers har vi finansieringsløsninger for kundene. Hos oss har vi Volvo Car Finance. Det er en løsning som Volvo har valgt for sitt forhandlernett, og det er Nordea som står bak. Med leasingbil kan vi levere én sum som inkluderer bil, service, forsikring, dekkhotell, drivstoffkort og hele pakken. Slik vet du til enhver tid hva du skal betale.
Volvo går en spennende tid i møte når det gjelder nye modeller. Volvo V60 Plug-in-Hybrid har de allerede hatt en stund, men på vårparten kommer det nå en ny modell til Norge som Simonsen har ventet lenge på. Nye Volvo XC90 ble lansert i fjor høst, og kommer som både Plug-in-hybrid med bensinmotor og ordinær dieselmotor. Ellers er det også planer om modeller som sannsynligvis blir hetende S90 og V90, men dette er lenger frem i tid. For Bilia Fornebu er det 2015 som først står i fokus.
– Leiekontrakten vår her på Fornebu går over mange år, og vi trives med beliggenheten. Markedet var på sitt nest høyeste noen gang i fjor, så vi regner nok med en liten avskalling der. Og eksplosjonen som har vært innen el-bil de siste årene, begynner å stagnere etter hvert. Allikevel har vi tro på at 2015 blir et bra bilår, for vi er tilpasningsdyktige.
Simonsen legger til at det unike med Volvo er fokuset på sikkerhet. Det er utrolig krevende å skulle ha sikkerheten på topp i en bil som også er både stor og komfortabel. Det uttalte målet til Volvo er dog at ingen skal dø eller bli skadet i en ulykke i en normal trafikksituasjon i en Volvo etter 2020. Slik har de lagt listen veldig høyt. Volvo tar hensyn til virkelige liv og virkelige ulykker, og ikke bare det som skjer i en vanlig statisk krasjtest. Volvo er også en bil bygd for Skandinavia, med skandinavisk design og med miljø i tankene, hele veien fra den bygges til den skal resirkuleres.
– Vi føler derfor at vi har et utrolig godt produkt. Målet vårt er å øke kundeporteføljen, og vi skal bli enda bedre på kundetilfredshet. Det skal være hyggelig å komme hit, og folk skal føle seg avslappet og vel. Det er ikke enkelt å bli best i Norge på kundetilfredsstillelse. Kundene våre vet hva de vil ha, så vi jobber hardt for at de skal velge oss også neste gang, enten de skal kjøpe nye vindusviskere eller en hel bil.