Lier er utdannet diplom-markedsøkonom. I sin tid, før de store kjedenes tid, var Lier også hjernen bak det som het Dagligvarebransjens lokale forbrukerkart, som omfattet butikker i hele landet.
- Etter å ha gjort en del jobber for gamle Saba, spurte de etter hvert om jeg kunne lage et dialogprogram for dem. Da kom jeg opp med en løsning som de syntes var veldig bra, og slik ble Brevpartner AS etablert.
Løsningen han refererer til, var utviklingen av et dialogprogram for Libero-klubben, hvor man fikk en form for dialog med 150 000 mødre om mor-barn-relasjoner. Ved hjelp av spørreskjemaer fikk mødre svar på det de hadde av problemer og utfordringer, og hvordan de kunne gjøre ting bedre med sitt barn.
- Vi har også driftet databaser og medlemsklubber for diverse kjeder. I dag holder jeg for det meste på med å utvikle spørringer samt å utvikle algoritmer for interaksjon mellom base og kodene som er en stor del av jobben. Jeg mottar en del data fra hele landet hver dag, prosesserer dette og sender det ut igjen, enkelt forklart, sier Lier.
Brevpartner AS har en fast kundekrets, og det er hovedsakelig store og ledende kunder innenfor sine bransjer. Markedet er i Oslo, og Lier samarbeider med kommunikasjonsbyrå i hovedstaden om å utvikle spørsmål og å forfatte selve oppsettet.
- Mange har blitt opptatt av markedsundersøkelser. Det vi gjør i dag er mer at en kundebehandler sitter med kunden og kartlegger hvilke behov, problemer og utfordringer man opplever. Dette danner da grunnlaget for databasene som kommer daglig.