Som en totalleverandør til hotell, sørger Hoist Group for at kundene får én leverandør å forholde seg til. Hoist Group er opprinnelig et svensk selskap, og de startet opp i Norge med to ansatte på Ensjø i Oslo i 1999. Da de flyttet til Helsfyr i 2015, var det med en stab på 56.
– Forretningsideen er å være en totalleverandør til hotell. Det er flere tekniske løsninger, og mye startet med TV. Både såkalte Pay TV-systemer og programmer. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med Viasat, og har levert TV-kanaler fra dem til hoteller i hele Norge, forklarer Christin.
Hun legger til at IT og Wi-Fi har kommet fort, og at de har tilbudt et bookingsystem siden 1999: HotSoft tar seg av alle detaljer rundt online booking, konferanse og spa. I likhet med en resepsjon, er ofte et slikt system selve kjernen i hotelldriften. Blant annet har Hoist levert HotSoft til det nye Moxy Hotellet på Hellerud, som er Marriotts første hotell i Norge.
I tillegg leverer Hoist Group hotellinteriør. Det inkluderer alt fra dørlåser, safer, minibarer og helautomatiske minibarer til ting som såper, såper med logo, hårtørrere og mer.
– Og så har vi Serviator. Det er et oppgavehåndteringsverktøy som er koblet opp mot HotSoft, og er et verktøy for de som utfører renholdsoppgaver og vedlikehold på hotellet. Når oppgaver legges til eller merkes som utført, får andre brukere i Serviator og HotSoft sanntidsoppdateringer. For eksempel når et rom er klargjort, får resepsjonen umiddelbart beskjed og vet da at neste gjest kan sjekke inn, sier Cathrine, som er markedsansvarlig for Norge.
Selskapet har egne utviklere. De er opptatt av å utvikle software, følge med på nye løsninger og selv ligge foran i utviklingen. Nå for tiden handler mye om å koble løsninger sammen, både med online- og appløsninger. Follow the Guest er et nytt konsept hvor vi følger gjesten fra han gjør bookingen online, gjennom oppholdet med WiFi-tilkobling, TV portal, forbruk i minibaren med mer, til han har sjekket ut. Gjestens lagrede profil kan til og med følge han til neste opphold på hotellet eller et annet hotell i kjeden.
– Som totalleverandør gjør vi alt; fra å selge produktene med kompetente ansatte til å stille med egne faglærte TV-teknikere som er vant til å jobbe på hotell. Og supporten sitter her i Oslo. Når vi leverer flere forskjellige produktgrupper, er det også vårt ansvar at alle koblinger fungerer. Slik slipper kunden å forholde seg til mer enn én leverandør.
– Å være ute hos kunder er noe av det viktigste vi gjør, og vi er veldig engasjerte! Mange av våre ansatte kommer fra bransjen, og vi ønsker å utvikle og være først med det siste.