Tom Østvold er franchisetaker av Kvik Kjøkken i Kristiansand. I juni 2014 overtok han en etablert bedrift som hadde drevet siden 2006.
- Jeg synes vi har begynt å nærme oss det nivået vi ønsker å ligge på med leveringsdyktighet og kvalitet. Markedet er beintøft, men vi prøver å være fremoverlente og komme opp med gode løsninger. Det er noe vi har bevist, for vi har gått vekk fra det som kalles bransjestandard når det gjelder høyde på modulene våre. Standarden er 70 centimeter mens våre moduler er 80 centimeter, forteller Østvold.
I den fine butikken kan de tilby alt fra bad og garderober til soveromsløsninger, men det er ingen tvil om hva som er hovedfokuset: kjøkken. Østvold forteller at det blir stadig mer integrering av kjøkkenet inn mot stue og spisestue, og at folk gjerne vil ha åpne løsninger.
- Det vi egentlig gjør er å selge drømmene til kunder. Vi skal være veiledere og bistå i prosessen, og har alltid første møte sammen med kunden i en såkalt tegnetime. Da får vi en idé om hva de egentlig er på jakt etter. Det kan være utslagsgivende for hvordan vi bygger opp kjøkkenet, og det er helt klart at det er kundene som skal stå i fokus hele tiden.
Østvold er overbevist om at det fortsatt er mange som setter pris på oppfølging og personlig service. Med dette i sikte skal de fortsette den gode utviklingen.
- Kvik Kjøkken Kristiansand har et potensiale til å bli mye større, og vi har mye å gå på når det gjelder bedriftsmarkedet, med byggmestere og små entreprenører. Vi ønsker å ta en posisjon som gjør at når folk tenker nytt kjøkken, så tenker de på Kvik.