Bedriften, som startet som enkeltmannsforetak i 1962, er i dag den største kuldeentreprenøren i Agder med 27 ansatte og forventet omsetning på 70 millioner i 2017.
Det er med gode minner daglig leder Jan Kåre Skeie husker tilbake til faren Kåres hjemmeverksted. Der startet bedriften som enkeltmannsforetak i 1962 – og der begynte Jan Kåres egen interesse. Allerede fra 4-5 års alderen var han sammen med faren i verkstedet. Men mye har skjedd i bransjen siden den gang: Jan Kåre demonstrerer hvordan du i dag går inn via nett og har full kontroll på et moderne kuldeanlegg.
– Vi leverer komplette løsninger til butikker, industribygg, kiosker, storkjøkken og lignende, og her gjør vi gjerne alle installasjonene fra A til Å – vi rykker inn omtrent når råbygget er ferdig! Men det som gjelder nyinstallasjoner i dag, er at hele systemet er koblet på nett. Når vi logger oss på, kan vi se historikken, gjøre endringer og bruke det som et verktøy også når vi tar service. Enkelt for kunden – og enkelt for oss, forteller Jan Kåre.
Selv er bedriftsgründer Kåre blitt 84, men kommer fremdeles på jobben hver dag, der han fikser utstyr på verksted eller er ute og server anlegg hos privatkunder i Agderfylkene. Naturlig nok: Han drev alene i 30 år med litt hjelp til de tyngste løftene. Etter å ha vært til sjøs i flere år og gått maskinistskole fikk han i 1960 ansvaret for å starte opp en kjøleavdeling på Slippen i Mandal – og ble dermed også den første som startet med kjøling i Mandal. Første oppdrag var å installere kjøleanlegg på en båt. I 1962 grunnla han eget firma, og hjemme i garasjen bygde han frysebokser fra grunnen av mens kona Kirsten hadde regnskapet. I den tiden var det ikke frysebokser for privatmarkedet, men i samarbeid med en blikkenslager fikk Kåre laget bokser som han isolerte med glava. En innvendig aluminiumsplate med kanaler ble lagt på og sveiset i endene slik at kuldemedie kunne sirkulere fritt. Aggregatet ble satt på en egen hylle og bestod blant annet av en Techumseh «pannekake», væsketank, seglass og filter. En av de siste fryseboksene av dette fabrikatet skal ha vært i bruk så sent som rundt år 2000!
Nye tider
Og dermed var bedriftseventyret i gang. Nye serviceavtaler på hvitevarer for flere bedrifter kom i stand. Området gikk fra Flekkefjord via Lista forbi Arendal og opp til Hovden. På 1970-tallet og utover jobbet Kåre tett med meieriene og hadde blant annet jobben med å montere Kvitseidmeieriet i Telemark – med 30 mils kjøring hver vei. Senere ble det jobb med service på melketankene for meieriene. Da hadde firmaet på det meste 500-600 tanker å betjene, med 24-timers service, husker Jan Kåre. Men først i 1995 ansatte firmaet sin første mann. Og bare for å vise en sammenligning: I 1962 var omsetningen rundt 75 000. En vanlig timelønn var 5 kroner. I dag er bedriften Agders største kuldeentreprenør med 27 ansatte og en forventet omsetning på 70 millioner. Dit kommer du ikke uten å ta bransje og medarbeidere på alvor:
– Nøkkelen til suksessen er at vi har hatt utrolig mange gode medarbeidere, fantastiske kunder og brukt mye penger på kurs og skolering for at vi hele tiden skal følge utviklingen og kundene. Vi har en lærlingeavtale med Elektro- og automasjon-linjen i Mandal, forteller Jan Kåre.
Etter å ha blitt uteksaminert fra Statens kjølemaskinistskole i 1991 var han med i driften for fullt. I 1993 skiftet da firmaet også navn til Mandal Kjøleservice ANS Kåre Skeie og Sønn. Alt av kuldeteknisk utstyr samt montasje leveres til kunder over hele Sørlandet; tusenvis av meter rør, transkritiske CO2 booster anlegg, varmegjenvinningsanlegg som tilbakefører spillvarme fra systemet til ventilasjonsanlegg for oppvarming, overvåkningssystemer som logger temperatur i kjøle- og frysedisker samt hele maskinparken og ventilasjonen. Til næringskunder leveres også varmepumper. Mandal Kjøleservice leverer kuldeanlegg med miljøvennlig CO2 som kuldemedie.
– Vi ser heldigvis at stadig flere blir miljøbevisste, og flere av kjedene har laget en strategi på utskiftningen av anleggene sine. Da kan vi komme på banen tidligere, og for oss er det en god følelse å være med og lede an i det miljøvennlige arbeidet. Der tror jeg faktisk vi kan si at vi er best skolert for å være med på den jobben fremover. Butikkbransjen er den største kundegruppen for oss, der vi har alle de store kjedene som kunder, og der dekker vi hele området, leverer nye prosjekter og har service. Vi har vokst på renomme, vi leverer gode prosjekter når vi skal, og den beste reklamen er jo ryktebørsen, smiler Jan Kåre.