De tilbyr grafiske tjenester, digitale tjenester, 3D-visualisering og prosjektledelse, og med sin alt-i-ett-pakke kan de utføre hele eller deler av markedsføringsprosessen for sine kunder. Akkurat det gjør Northern Visual til noe særskilt i markedet, forteller daglig leder Yvonne Børsheim, for det er faktisk sjelden at et reklamebyrå tar hele prosessen fra begynnelsen til slutt. Et vanlig reklamebyrå må for eksempel kjøpe 3D-tjenesten. Northern Visual, med sine åtte ansatte fordelt på fire i Bergen, én i Spania og tre i Kiev i Ukraina, gjør alt.
Northern Visual er intet mindre enn en totalleverandør. Ved å benytte dem blir de en avlastning i stedet for enda en aktør å holde styr på, forteller Børsheim.
– Vårt første møte består gjerne i at jeg viser hva vi har gjort i andre prosjekter, og så kartlegger vi litt hva du har. Fra vi starter opp, tar det vanligvis 2 til 4 uker før vi er ute på markedet, og i den prosessen avlaster vi både utbyggeren og megleren ved å holde tak i og koordinere salgsapparatet samt innhente de forskjellige opplysningene, forklarer hun.
Deretter tas dronebilder av tomten, som gir bakgrunn og utsiktsbilder til 3D-illustrasjonene. Parallelt utarbeides den visuelle identiteten i samarbeid med kunden mens markedsplan for prosjektet settes.
– Når vi i fellesskap har kommet frem til en godkjent visuell identitet og markedsplan, starter selve prosessen med å utforme markedsføringsmateriell. Størrelsen på anbefalte markedskampanjer avhenger litt på størrelsen av prosjektet. En typisk markedsføringspakke inneholder prosjektledelse, visuell identitet, 3D-illustrasjoner, 3D eksteriør og 3D interiør, prospekt, tekstforfatting, tomt- og dronefoto fra nærmiljøet, prosjektnettside inkludert leilighetsvelger og registreringsskjema av interessenter, tomteskilt, annonsering, kinoreklame, 3D-animasjon – bare for å nevne noe!
Detaljnivået er imponerende. Northern Visual konstruerer 3D-materiellet etter arkitekttegninger og legger deretter inn interiøret. En kjøper skal kunne se hvordan det er å bli boende i dette huset. Hvis kunden ønsker det, kan reklamebyrået også lage filmer og animasjoner – og kjøperen kan gå inn i bygget med VR-briller, som ifølge Børsheim er kommet for å bli - men fremdeles et litt umodent marked. Derfor holder de nå på med å utvikle en rimeligere variant, slik at det blir mer tilgjengelig for markedet.
Og når Northern Visuals kunder setter på seg VR-brillene og går inn i sin visuelle drømmebolig, overlates absolutt ingenting til tilfeldighetene:
– Vi tilpasser interiørstilen: Er det en eksklusiv bolig, legger vi inn dyre møbler, er det førstegangsetablerer, bruker vi gjerne IKEA, smiler Børsheim.