Camilla H. Christiansen er daglig leder ved Opplæringskontoret for bygg- og håndverksfag i Østfold. Hun snakker med stort engasjement om viktigheten av å tilrettelegge for lærlinger innen de mange håndverksbransjene i fylket. Kontoret ligger i Sarpsborg, og sysselsetter tre ansatte. For tiden har de drøyt 150 medlemsbedrifter og 100 lærlinger. Kontoret eies av medlemsbedriftene, og driftes på samme måte som lag og organisasjoner.
- Ikke alle er glad i å gå på skolen. Mange gjør det allikevel, og går ut med mye fravær og dårlige karakterer. Da får de ofte ikke læreplass. Når jeg spør og får til svar at det er fordi de er lei av skolen, så synes jeg på en måte det er greit. Da får de en sjanse til å vise at de heller vil jobbe i stedet, for det er ikke alle som passer til å gå på skole, forteller hun.
Opplæringskontoret for bygg-og håndverksfag i Østfold dekker en lang rekke fag: rørlegger, tømrer, maler, ventilasjon, blikkenslager, murer, isolatør og betong, med taktekker-faget på vei inn. Grunnen til at de har så mange fag er at de er det eldste opplæringskontoret for byggfag i Østfold. De er også blant de eldste i landet, og ble etablert
i 1993. De største fagene deres var rørlegger- og tømrerfaget.
- Generelt for alle opplæringskontor i alle fag sitter vi på 80 prosent av lærekontraktene. Man kan si at vi får “bestillinger” fra bedrifter som ønsker lærlinger. Da prøver vi så godt vi kan å finne en passende lærling til hver enkelt bedrift. Vi ser ikke bare på karakterer-utskrifter, men vil gjerne møte lærlingene. Noen ganger reiser vi ut på skolebesøk, eller vi kan møte dem andre steder eller her på kontoret. Blant våre medlemsbedrifter er det ikke alle som sier at de vil ha lærlinger. Men hvis jeg ringer og forteller at “nå har jeg en god gutt som jeg tror passer til deg”, da er de åpne for det. Og når det går i boks, så er dette en fantastisk jobb, sier Christiansen med et smil.
Godt tilrettelagt for elevene
Hvilket løp man velger, er opp til hver enkelt lærling. For eksempel om man skal gå på tømrerlinjen, betyr det en læretid på fire år. Da har man valget mellom å gå rett fra 10. klasse og ut i fire år i lære hos bedrift. Alternativt kan man ta første året på videregående og gå tre år i lære, eller å gå både første og andre året på skole og deretter to år ute hos bedrift. Hver enkelt gjør som man vil, og slik er det veldig tilrettelagt for elevene. Per i dag er det bare fem jenter blant de drøyt 100 lærlingene som er tilknyttet Opplæringskontoret for bygg-og håndverksfag i Østfold.
- Det er inntak av lærlinger hele året, selv om de fleste begynner i august. Noen slutter allerede til høstferien, for mange får jo sjokk. Plutselig skal de møte opp i høstregnet klokken sju om morgenen på arbeidsplassen, som jo kan være i Oslo. Da skal man plutselig være voksen! Men det er bare en liten andel som hopper av læretiden, da.
Christiansen legger til at i lokalene som ligger rett ved E6, har de også utleie av prøvestasjoner i murer-, rørlegger- og malerfaget. Disse brukes når lærlingene skal opp til svenneprøven. Det er en bestemt struktur som skal følges når de skal opp til prøven, og mange blir veldig nervøse. Da er det fint å ha noen som går rundt og passer på at de får seg litt luft og litt mat.
- Vi gjør så godt vi kan for at de skal ha det bra. Man blir veldig glad i mange av dem! Egentlig skal vi ut på vurderingssamtaler hver sjette måned, men jeg synes det er for sjeldent. Derfor drar vi heller ut hver tredje eller fjerde måned. Da blir man godt kjent med lærlingene, og vi får god kontakt. Jeg liker ikke å skryte av meg selv, men akkurat dette med personlig oppfølging er vi veldig gode på.Vi gjør nok mange ganger mye mer enn det vi skal, men det får vi også mye igjen for, sier Christiansen.
- Flere lærlinger som har vært hos oss starter egne firmaer og engasjerer egne lærlinger. Det er faktisk den aller beste reklamen vi kan få. De siste årene har vi hatt en stor vekst, og den regner jeg med vil fortsette. Målet til alle på opplæringskontoret vårt er at lærlingene skal ha det fint på jobb, at de lærer det de skal og at de fullfører læretiden sin. Selv om noen ikke er flinke på skolen, har allikevel alle noe de er flinke til. Det føler jeg er det viktigste i denne jobben, å hjelpe alle til å finne ut av hva de vil bli.