I et håndverk der faglig dyktighet og service betyr alt, vet du at du kan stole på Sandven & Aase Rør AS i Kleppe. Og brenner du for lokalsamfunn og lokale arbeidsplasser, sier det seg selv at bedriften er opptatt av å velge norske produkter.
Rørleggerfirmaet på Kleppe kan faktisk markere sitt 20-årsjubileum i år: Forgjengeren Sandven Rør ble startet opp i 1995; to år senere ble bedriften utvidet til Sandven & Aase Rør AS. I dag har bedriften seks ansatte fordelt på én ansatt på lager og kontor, fire rørleggere og én lærling. Daglig leder Rune Aase har selv 35 års fartstid i rørleggerfaget.
– Vi kan nok kalle oss et tradisjonelt rørleggerfirma med alt det innebærer: Serviceoppdrag, renovering av bad, mest for privatmarkedet, litt på landbruk og bittelitt på industri – vi monterer jo blant annet kaffemaskiner for bedrifter, smiler Aase.
Firmaet tar alt fra mindre utskiftninger av toalett eller dusjløsning, til helrenovering av baderom, vaskerom og andre våtrom. Tjenestene omfatter videre arbeid i forbindelse med nybygg eller modernisering av hus og hytter, industri- og næringsbygg. Samtidig har de også montering og service på varmepumper i vannbårne varmeanlegg og installasjon av sentralstøvsugere. I firmaet har de vært opp til 11 ansatte, men Aase er fornøyd med størrelsen bedriften har nå. Det er ingen ulempe å være en liten og oversiktlig aktør i et stort marked.
– Vi har vært med VVS Eksperten i 15 år, og det er en god kjede for små rørleggere. De hjelper oss blant annet med internettsiden, innkjøpsavtaler og markedsføring. Men vi velger selv produktene våre og har gode samarbeidspartnere.
Da de startet opp i 1997, kjente de alle kundene sine, og akkurat den tanken har de tatt med seg videre i en litt større, nasjonal målestokk: I dag bruker de mye Gustavsberg på porselen og badekar, og Fossbad på baderomsmøbler. Da bygger de samtidig litt på tanken om at kunden må støtte norske produkter.
– Vi tar mål av oss til å levere produkter av god kvalitet til en god pris. Hvis kunden ringer i forkant av oppdraget og synes tilbudet vi har gitt, er for dyrt, regner vi over en gang til, og gjør nødvendige tilpasninger. Vi ønsker å være problemløsere, og det vi kan løse på den første telefonsamtalen, er penger spart – både for oss og kunden! sier Aase.