Biovac Environmental Technology AS er en ledende leverandør av vann- og avløpsløsninger til offentlige og private kunder. Selskapet omsetter for cirka 130 millioner på det norske markedet, og cirka 45 millioner på det svenske. Med mer enn 12 000 leverte anlegg av ulik størrelse og mer enn 25 000 årlige gjennomførte servicebesøk, har Biovac en unik kompetanse og erfaringsbase. Bedriften er markedsledende på området når det gjelder minirenseanlegg for avløp, og kvalifikasjonene er bygget opp under intern opplæring og kursing på Norsk Rørsenter i Drammen. Biovac tegner alltid serviceavtale med anleggseieren, noe som betyr at tilsyn og vedlikehold utføres av sertifiserte Biovac-representanter. Tryggheten går begge veier: En slik serviceavtale skal sikre både huseier og kommunen en garanti for stabil drift med tilfredsstillende renseresultat.
Ole Døvik er salgs- og servicerepresentant for Biovac i Vestfold, med service og ettersyn på 950 anlegg. Etter å ha gått i snekkerlære, tok Døvik svennebrevet i tømrerfaget på begynnelsen av 80-tallet. Etter at han fikk mesterpapirene i 1986, drev han byggmesterfirma i flere år. På midten av 90-tallet gikk han gradvis mer og mer over til å bli salgs- og servicerepresentant for Biovac i Vestfold. Fra 1. januar 2017 har han fått med Kristian Brekke som medarbeider.
– Alle som får godkjent renseanlegg av myndighetene, må ha serviceavtale med leverandøren. Jeg drar rundt og tar service på anleggene og følger opp de henvendelsene vi får, forklarer han.
Biovac minirenseanlegg er kort fortalt biologiske/kjemiske avløpsrenseanlegg for rensing av samlet avløpsvann for inntil ti boenheter. Anleggene er markedsledende i Norge, og står på SINTEFs liste over godkjente minirenseanlegg. Myndighetenes krav til rensing av avløpsvannet er 90 prosent rensing av organisk og fosfor. Et minirenseanlegg er ofte en stor investering for privatkunder, og derfor yter Døvik ekstra god service når han besøker sine kunder.
– Når du arbeider med en slik service, dreier alt seg om å møte kunden og få en god relasjon til den du kommer hjem til. Et slikt renseanlegg er dessuten en stor kostnad for en huseier, og du må føle at du er med på å løse problemene og tilrettelegge på best mulig måte for kundene, sier han.
– Biovac stiller krav til oss som har et område - om at vi må greie å følge opp. Og vi får høre at de er godt fornøyde med jobben vår, smiler Døvik.