194009w2194009w1

Utfordrer Foodora med helt ny matleveringstjeneste

Ideen til den innovative matleveringstjenesten DineHome, ble satt til liv av gründersjelen Paal Gulliksen. Dette er den inspirerende historien om hvordan en fersk matleveringstjeneste skal ta Europa med storm.

DineHome er ideen som ble unnfanget av en gründertype,med en bred og allsidig bakgrunn, som ikke fant det han ville ha når han en dag skulle bestille mat. Gulliksen videreutviklet den innovative matleveringstjenesten med inspirasjon fra Foodora og andre matleveringstjenester.


– Foodora var noe jeg så opp til. De har et godt utvalg, men det var flere tjenester som jeg savnet, forteller gründeren.


En komplett matleveringsplattform

Han tenkte at hverdagen til folk flest ville blitt mye enklere om man kunne bestille rykende varm, fersk restaurantmat hjem – og at man i tillegg kunne få det levert og presentert med en servitør eller kokk. For å sette seg ordentlig inn i situasjonen, fant Gulliksen de fem største matleveringstjenestene i verden, og meldte seg deretter som sjåfør. Flere erfaringer rikere, ble kunnskapen benyttet til å skape den beste og mest komplette matleveringsplattformen på markedet. 


Grunntanken var enkel: Gjennom å laste ned en app og bekrefte posisjonen din, ville det være enkelt å bestille mat fra din foretrukne restaurant, og få maten levert på døra eller dit du ville. Alt, på under 45 minutter.


Nå kunne han gå ut med ideen sin, etter å ha gjort en grundig research på hvor skoen trykket.


– Til å begynne med hadde jeg et system som kan sammenlignes med en gammel, sliten Lada, istedenfor en moderne Rolls Royce som de andre har. Men jeg klarte å få det inn, humrer Gulliksen før han fortsetter:


– Hele poenget mitt var å vise hva restaurantene ønsket, hva de ville ha og hva det var manko på. 


Ut ifra denne informasjonen, lanserte han omsider «Ladaen». Og i januar i år, kom 1.0-versjonen. Nå var han en god del nærmere «Rolls Royce-plattformene» til de store aktørene. En ny versjon av DineHome slippes i september; DineHome 2.0, som i dag er som en blanding av Facebook og Instagram, med et unikt markedsføringssystem som gir restaurantene full kontroll over hvor salgene befinner seg geografisk. Hele systemet er transparent slik at kunden kan se sjåføren på Google maps, ringe til sjåføren som blir guidet til restauranten og som også selv kan ringe til restauranten. Sjåføren blir etterpå guidet til kunden via Google maps og kan også ringe til kunden. Hele tiden i bestillingsprosessen vil kunden få pushmeldinger om ”ståa” på deres matbestilling.


Kort og forutsigbar leveringstid
Med 150 ulike restauranter tilknyttet appen, med alt fra indiske, asiatiske, italienske retter og sushi, blir det enkelt for alle og enhver å finne noe man har lyst på.



– Alt du gjør er å registrere deg! GPS-posisjoneringen har jeg endret etter tilbakemeldinger fra kunder. Det nye som kommer nå med 2.0-versjonen er at du kan overstyre hvor du er, om du vil bestille til en annen adresse enn den du befinner deg på, forklarer han engasjert.


Etter at du har bestilt, regner appen ut hvor lang tid det tar. Og selvsagt blir du informert gjennom hele prosessen hvor maten din er i løypa, gjennom sporadiske pushmeldinger. 


– I Drammen ligger vi på 10-12 minutter leveringstid, og i Tønsberg ligger vi på litt under det. Sarpsborg og Fredrikstad er der vi er mest effektive; rundt 8-10 minutter, sier gründeren, og poengterer at målet er å holde leveransetiden inkludert matlagingstiden, på under 45 minutter. 


DineHome har egne sjåfører, og får splitter nye biler nå i september, avslører Gulliksen i løpet av intervjuet. Gjennom å opprettholde et åpent og transparent kommunikasjonssystem, blir alt forutsigbart, trygt og pålitelig.


Utviklet innovativ varmebag
For å levere et tilfredsstillende produkt som oppfyller alle hygieniske krav, har Gulliksen vært i kontakt med Mattilsynet og satt seg godt inn i gjeldende forskrifter for matsikkerhet i forhold til temperaturer. For at en restaurant skal få lov til å levere mat, må maten nemlig holde en varme på minimum 60 grader.


– Da gikk jeg i tenkeboksen, og utviklet en «Smartbag». Det er en bag med varmeelementer som gjør at sjåføren kan justere maten fra 30 til 80 grader, og det er det ingen andre som har! Videre har vi utviklet bokser som gjør at vi kan transportere iskrem i 30 minutter uten at isen smelter.


– De som har varmebager i dag har en steinplate undersom varmer opp maten, men kun til 50 grader. Men vi kan strengt tatt kjøre maten vår i våre bagger fra Oslo til Tromsø og levere 60 grader varm mat.


Avslutningsvis spør vi gründeren hvor DineHome er i 2020. Da trekker han umiddelbart på smilebåndet og svarer:


– Da er vi i Europa, med verden for våre føtter!, smiler Gulliksen, som står klar til å lansere DineHome i flere norske og Europeiske byer i umiddelbar fremtid.

Les mer...

2019-09-17 09:45

194020w8

Hemmeligheten bak et varig kjøkken

Artikkel Kjøper du et masseprodusert kjøkken, er risikoen stor for at du blir skuffet over kvaliteten. Lokalkjente Hamar Kjøkkensenter, leverer isteden kvalitet på første forsøk.
194019w1

Derfor bør du gå i sømmene på skjønnhetsklinikken før du legger deg på behandlingsbenken

Artikkel Bransjemagasinet er på besøk hos Medisinsk Hudklinikk AS i Hamar; én av ytterst få medisinske klinikker med lang kompetanse og topp profesjonalitet.

    Kontaktinformasjon

    67532874

    Et plantebasert liv: For dyrene, miljøet og helsen

    Bransjemagasinet har gått i dybden på det vegetariske kostholdet og hvordan et plantebasert kosthold påvirker dyrene, vår helse og vårt klimaavtrykk her på jorda.

    193w2

    Hytteliv på svenskekysten

    Idylliske Bohuslän lokker mange sol- og badelystne nordmenn over svenskegrensa – sommer etter sommer. Bransjemagasinet har pratet med to erfarne feriehus-meglere, som forteller at de stadig får henvendelser fra kjøpelystne nordmenn.

    Arkiv