Gunnstein Ekman-Sunde kommer opprinnelig fra Bergen, bor i Skien og arbeider i Porsgrunn der han driver trafikkskolen. Her er de fem ansatte, fire lærere og én på kontor.
Tilbakemeldingene er at vi har et godt humør i bilene. Vi har en god tone, både oss lærere i mellom og overfor elevene. Det er viktig for oss å treffe eleven der de er. Har vi en elev som vil ha det stille og rolig i bilen, tilpasser vi oss, eller hvis vi har en elev som prater mye. Du møter forskjellige folk hver dag, smiler han.
Elevene kommer tilbake
Etter at den omdiskuterte tiprosentgrensen ble innført, merkes det at ungdommene ikke bare kan forlate skolebenken selv om teorikurs og kjøretimer skulle friste mer. Dermed gjør NR 1 Trafikkskole det samme som elevene: Følger deres timeplan. Tilbudet til de enkelte elevene legges opp etter deres fritimer, samtidig som trafikkskolen også har tilbud som trafikalt grunnkurs, teorikurs, mørkedemo og lastesikringskurs på kveldstid. Det er da elevene har tid. Obligatoriske opplegg som langkjøring og glattkjøringskurs som går over hele dagen, planlegges ut ifra når elevene har fri.
Vi er aktive på Facebook og bruker noen kanaler på sosiale medier, men den aller letteste måten å få en elev på er egentlig å gjøre en god jobb med de du allerede har. Da går ryktet, og det er det viktigste for oss. Får du én, får du kanskje også broren, søstera og kompisen som neste elever. Det samme gjelder også de som tar mopedlappen og de som er på trafikalt grunnkurs. De følger vi opp slik at vi får de tilbake på bil og kanskje senere igjen også på motorsykkel. Elevene våre kommer stort sett tilbake – og det er jo et godt tegn, sier han.
Før du kan ta kjøretimer eller øvelseskjøre, må du ta trafikalt grunnkurs. Det sytten timer lange kurset er obligatorisk og gir grunnleggende forståelse for hva det innebærer å være fører. Du må være minst 15 år for å ta kurset på en trafikkskole, men du kan også ta kurset i 10. trinn på ungdomsskolen. Når du har fullført trafikalt grunnkurs, får du et bevis som gir deg rett til å øvelseskjøre. NR 1 Trafikkskole er godkjent av Statens vegvesen og medlem av Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Det betyr at ledelsen oppfyller kravene for å drive skole og at alle lærere har solid pedagogisk utdannelse. De kan garantere at eleven får en god, trygg og profesjonell opplæring. Undervisningsplanene bygger på læreplaner utgitt av Vegdirektoratet og blir godkjent av Statens vegvesen. På trafikkskolens nettsider kan du logge deg inn og se hvor langt du er kommet i føreropplæringen din. NR 1 Sjåførskole dekker Porsgrunn, Skien, Bamble og og Kragerø.
En bransje med høy konkurranse
Vi har en lærer som bor i Kragerø, forklarer Ekman-Sunde, – og vi har faktisk også elever fra Siljan. Det er naturlig fordi det er noen videregående skoler der hvor elevmassen trekker mot Skien, sier han.
Det er ikke til å legge skjul på at trafikkskoleopplæringen er en bransje med høy konkurranse. Ny teknologi, nye miljøkrav og faktisk også nye bevegelsesmønster skaper ikke bare utfordringer, men like mange spennende muligheter i næringen fremover. Flere og flere biler leveres med automatgir, og selvgående biler; som for bare noen få år siden var en ren utopi, er kanskje snart å se også på norske veier.
Da gjelder det også for en trafikkskole å tenke på hva vi skal gjøre i fremtiden. Per i dag har vi ikke el-biler, og det har litt med rekkevidde å gjøre. Batteriteknologien er rett og slett ikke kommet så langt at det i dag finnes el-biler med den rekkevidden vi behøver for en hel arbeidsdag. Men den dagen teknologien er der, ønsker vi også å ha el-biler, forteller Ekman-Sunde.
Hos han kjører lærerne gode og trygge biler. Det har ikke minst å gjøre med en velvillig forhandler som alltid har stående en skolebil med dobbelt pedalsett klar hvis en av trafikkskolens biler må inn til service eller reparasjon. Dessuten er bilene billige i forbruk. Men selv om mange trafikkskoler gjerne anskaffer både dyre og litt spesielle modeller for å tiltrekke seg kunder, viser en undersøkelse at det egentlig bare er tolv prosent av elevene som bryr seg om hvilken bil de får. De fleste er glade for å få lappen, uansett.
Men for oss lærere som tilbringer hele dagen i bilen og har den som arbeidsplass, er det selvsagt viktig at vi sitter godt, smiler Ekman-Sunde.
Og noen ganger er det ikke størrelsen på motoren eller utstyrsklassen som er avgjørende. Den dyreste bilen trafikkskolen har i bilparken, er bilen som er tilpasset handikappede.
Slike biler er så dyre i innkjøp at ikke alle skoler velger å ha de i tilbudet sitt. Men det har vi, og den kan også tilpasses det behovet og de begrensningene eleven måtte ha – enten det gjelder å ha gassen på høyre- eller venstrefoten, sier Ekman-Sunde.