Men navnet til tross: Her finner du også en turist- og klesavdeling. Nede ved Rådhuset i Oslo har Hattebutikken Holm vært drevet siden 1937. Da het eieren – som navnet røper – Holm.
På 1950-tallet overtok Waage-familien forretningen, og i dag er Cato Waage daglig leder og tredje generasjon i den ærverdige bedriften. Her har de fire faste ansatte i tillegg til en del deltidsansatte. Kundegruppen er nok i hovedsak menn, men de senere årene har forretningen også fått et stort utvalg av damehatter.
– Utvalget vårt skal alltid være av en slik bredde at man får mye å velge mellom, og i dag er vi den største forretningen i landet på hodeplagg. Akkurat nå er sixpencen veldig på mote. Der har vi en stor kolleksjon, forteller Waage.
Kangol, Stetson, Borsalino, Bugatti, Jaxon, MJM, Brixton – alle merker du kan tenke deg i et utvalg som kan ta pusten fra de fleste: Klassiske hatter, dresshatter, caps og westernhatter, baseballcaps, stråhatter og panamahatter til skiluer, sangerluer og pelsluer. Men Hattebutikken Holm selger også strikkegensere, vanter og votter fra Selbu, elgskinnsprodukter, dunjakker, softshelljakker, skjerf, hansker, paraplyer og spaserstokker – for å nevne noe av utvalget.
Lang og ærverdig historie til tross: Waage innrømmer litt ambivalente følelser overfor 80-årsjubileet. Man skal ikke hvile på en lang tradisjon når man etterstreber å være en forretning for fremtiden. Hattebutikken Holm har selvfølgelig nettbutikk, men lite kan konkurrere med veiledning og råd i butikken. Her kan de blant annet hjelpe deg med å finne den sixpencen som passer nettopp din fasong.
– Derfor er det mange kunder som fremdeles foretrekker å komme innom forretningen vår selv. Vi er stadig på utkikk etter de nye trendene, vi reiser på messer i Europa og får innspill fra våre engros-firmaer – og da er det godt å ha 80 år bak seg og et stort kontaktnett over hele verden, smiler Waage.