Livar Ohma er styreleder i JærTaxi AS, og overtok driften for fem år siden. De har løyve for både rullestoler og selskapsvogner, de kjører for skoler og institusjoner og tilbyr i tillegg sykekjøring. Selskapet er en del av drosjesentralen Vibå-JærTaxi SA, som har totalt 18 biler.
Skiller man ut Jærtaxi AS alene, har selskapet to busser og tre biler på veien. De har faste sjåfører på sine fem kjøretøyer, og tre ekstrasjåfører. I tillegg kjører Ohma selv i blant, forteller han.
– Det blir mange turer fra Time og Klepp, og vi kjører også mye fra Bryne til Stavanger, Klepp og Kverneland. I tillegg har vi mye sykekjøring til Time, Klepp og Sola. Mange kunder skal hentes på flyplassen i Sola. Da kjører vi dem tilbake til Jæren, til Stavanger og enkelte turer helt til Egersund, Farsund og Strandalandet, eller mellom forskjellige destinasjoner i Sola og Tananger.
Alle bussene til Vibå-JærTaxi SA samt deres to ni-setere tar rullestoler. Og til alle som tror det bare er å sette seg bak rattet og kjøre drosje – tro om igjen! For sykekjøring er det krav om oppdatert førstehjelpskurs hvert tredje år. For å kjøre handikappede må man ha sikringskurs for rullestol. Og trass i GPS og dagens avanserte teknologi: alle drosjesjåfører må fortsatt avlegge kjentmannsprøve.
– Og så må man selvsagt ha eget sertifikat for å kjøre minibuss, så det er ikke bare å sette seg i bilen og kjøre, nei! Utfordringen vår i dag er å finne medarbeidere. Det er vanskelig. Drosjenæringen er ingen åtte til fire-jobb, og man må være fleksibel, sier Ohma.
Litt utenom det ordinære kan man også kalle det nye tilbudet til JærTaxi AS. I fjor fikk de nemlig innvilget to såkalte selskapsvognløyver. Nå har de tre usedvanlig stilige firhjulinger som står klare til å frakte kunder til og fra selskaper og festligheter.
Bilene er en Bentley Steel Saloon fra 1959, en Mercedes S 250 limousine fra 1967 og en Mercedes S350 fra 2012.
– Vi kan ikke komme i dongeri og t-skjorte når vi kjører disse! Her skal det være stil og klasse. Bilene kan brukes til transport under bryllup, bursdager, jubileer og spesielle anledninger. Med dette tilbudet ønsker vi å rette oss mer mot bedrifter og firmakjøring, og sesongen for veteranbilene blir hovedsakelig fra mai til september, mens vi med den nyere limousinen tar oppdrag hele året.