194010w5194010w6194010w7194010w4194010w3194010w2194010w1

Slik ble Matfikseren en cateringsuksess

Matfikseren AS, lover tradisjonsrik husmannskost for norske ganer, samtidig som de har en unik evne til å tilpasse seg etter våre matpreferanser – som er i konstant endring.

Pål Audun Høyen er utdannet kokk, og kickstartet karrieren sin på Svalbard i 1995. Han var kjøkkensjef hos Rica Park Hotel her i Drammen i tre år, før han startet for seg selv nede ved vannkanten i Svelvik. Året var nå blitt 2005, og Høyen drev et respektert, lokalkjent spisested. 


– Men ting endret seg, og det ble etter hvert hovedvekt på catering-delen. Vi fikk leveranseavtaler inne i Drammen som gjorde at vi valgte å flytte hele virksomheten til dette lokalet, forteller Høyen, som nå døpte om virksomhetens navn fra Gamle Frithjof til Matfikseren.


– Det var strategisk å endre navnet, for vi fikser det meste, smiler han lurt.



Flere jern i ilden
I tillegg til en ren cateringvirksomhet, driver Matfikseren dessuten fire kantiner. I tillegg tok de over driften og eierskapet til den ærverdige Ligostua i Drammen, som Høyen forvalter i samme ånd som den forrige eieren. 


– En dag ringte plutselig revisoren vår, som også reviderte Ligostua. Det viste seg at eieren døde brått i romjula, og vi fikk spørsmål om vi ville ta over driften.


Fortsetter i samme ånd
Sagt og gjort, Ligostua åpnet dørene igjen 1. mars – med ny eier, men i samme drakt. For Høyen er det viktig at Ligostua forblir det samme, der du blir servert ukomplisert, ærlig, hjemmelaget og tradisjonell husmannskost.


– Ligostua har mange gamle faste kunder som det er viktig å ta vare på. På menyen er det fortsatt flesk og duppe på torsdager, og vi skal fortsette i samme ånd med hjemmelagde kjøttkaker med kål- eller ertestuing, lover Høyen og smiler.


Det er en viktig arv som han får lov til å videreføre, og Høyen tar sin oppgave på alvor.


– Det er kokkenes ansvar å ta vare på vår historie med husmannskost og tradisjonsmat, fastslår han.


Stor bedriftskunde
Ligostua har i tillegg til sine mange faste kunder, flere bedriftsavtaler med bedrifter i nærområdet. Men det er catering-delen til Matfikseren som står for den enorme omsetningsveksten. Matfikserens aller største bedriftskunde, fornyet nylig avtalen med dem.


– Det er veldig hyggelig, og det tar vi som et tegn på at de er fornøyd med oss! Vi har vært deres cateringleverandør i mange år, og det er de som har gjort det mulig for oss å gjøre investeringer, forteller Høyen ydmykt.


Snur seg raskt og fikser det meste
Privatpersoner som vil bestille catering fra Matfikseren til alle mulige anledninger, kan nyte godt av deres brede utvalg og unike evne til å snu seg rundt raskt. Våre matvaner endrer seg fort, i takt med at vi reiser mer og får stadig flere inntrykk gjennom hva som vises på sosiale medier. 


– Denne bransjen endrer seg veldig fort, så man må ha evnen til å tilpasse seg. Vi har et bredt spekter, selvfølgelig mye snitter og lunsjtallerkener, men vi selger mye tapas - det er veldig populært!



– Tilbakemeldingene vi får generelt er at det er gode smaker, at vi kommer når vi skal, at det er nok mat, og at det er varm mat. Det vi leverer skal være bra, og kunden skal kunne stole på oss, sier Høyen bestemt. 


Med fire biler i omløp og en stor lagringskapasitet i kjøl og frys, kan Matfikseren fikse det meste på kort tid. Ved å bruke lokale nisjeprodusenter i en så stor utstrekning som mulig, sikres den høye kvaliteten og den raske leveransetiden.


– Det jeg tror vi scorer på er at vi greier å hive oss rundt ganske raskt. Vi ser en veldig endring i bestillingsmønsteret til kundene, tidligere fikk vi bestillingen åtte til 14 dager i forveien, men i dag er det ikke uvanlig at det er en tre til fire dagers varsel på mat til 50 personer, smiler den positive kokken avslutningsvis.

Les mer...

2019-09-17 08.30

DC984588-EAF3-4F54-8E1F-68583FAE913C_1

Hvorfor man bør benytte seg av sammenligningsverktøy når man skal velge mobilabonnement

Artikkel I en verden hvor mobiltelefonen er blitt en uunnværlig del av dagliglivet, er valget av riktig mobilabonnement mer kritisk enn noensinne. Med et mylder av tilbud fra en rekke operatører, kan det være en...
bildetilartikkel1

Veien til drømmekarrieren

Artikkel Naviger jungelen av muligheter med en karriereprøve.

    Kontaktinformasjon

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv