164063 PT164063 PT0164063 PT1

Med eleven i fokus

For en ungdom finnes knapt noen større dag enn når mopedlappen eller førerkortet blir overlevert. Men å lære å kjøre bil, moped eller MC er å ta på seg et stort ansvar når du slippes ut i trafikken alene for første gang. Pole Position Trafikkskole AS i Sarpsborg legger vekt på både hyggelig miljø og faglig styrke.

Pole position er et begrep fra motorsportskonkurranser på bane og betegner beste startposisjon. Det beste utgangspunktet er det også lærerne i Pole Position Trafikkskole tar mål av seg å gi til dem som vil ferdes trygt i trafikken. Daglig leder Ole Larsen har arbeidet som trafikklærer siden 2003, og i april kan han og hans to kjørelærere markere toårsubileet til trafikkskolen. Med beliggenhet like ved en videregående skole har elevene kort vei. Men skolen både henter og bringer dem som skal bli nye sjåfører. 


– Mange velger oss fordi vi er blitt anbefalt av venner eller skolekamerater. Da går det gjerne på at vi har god service, at vi henter dem på skolen og at vi er fleksible. Vi legger vekt på å ta godt vare på elevene våre, for det skal være hyggelig å komme hit og ha kjøretimer, samtidig som de skal lære. Det er et stort ansvar å føre en motorvogn i trafikken for første gang. Da skal vi ha lagt et godt grunnlag for dem, forteller Larsen. 


Om du har det trivelig på skolebenken under teorikurset eller bak rattet i skolebilen, er det på ingen måte noen motsetning i det å lære godt. Tvert i mot: Å føle seg trygg og komfortabel er viktig for å kunne oppnå målene i opplæringen. Det oppnår man ved hjelp av omgjengelige, hyggelige og imøtekommende lærere. Ved Pole Position Trafikkskole skal du være trygg på at du blir prioritert og at opplæringen går så raskt og effektivt som mulig. Trafikkskolen er godkjent av Statens Vegvesen og er medlem av bransjeorganisasjonene ATL og Trafikkforum. Undervisningslokalet ligger i Skjeberg-senteret ved Borg videregående skole, og skolen har også oppmøtested i Sarpsborg sentrum.


– Vi er opptatt av å skape et godt miljø, i bilen eller på motorsykkelen, for elevene våre. Det miljøet skapes ofte når du har både engasjerte og motiverte trafikklærere. Da får du et avslappet og trygt læringsmiljø hvor det er lov til å prøve og feile. Vi har tilrettelagt undervisning som tar hensyn til elevens individuelle behov og ønsker. Hos oss har vi også noen innvandrere som tar førerkort – og kvinnelige innvandrere, som kanskje er litt eldre enn den typiske norske eleven, forklarer Larsen. 


164063 PT2


Pole Position Trafikkskole tilbyr trafikale grunnkurs og opplæring i bil klasse B både med og uten automatgir, opplæring i lett motorsykkel klasse A1, mellomtung motorsykkel klasse A2, tung motorsykkel klasse A og moped/scooter klasse AM146. Larsen innrømmer smilende at han har et eget hjerte for motorsykkelopplæringen. Den tar han seg av selv. En solfylt sommerdag finnes det knapt noe finere enn å starte motoren klokken halv åtte om morgenen og vite at du skal cruise rundt sammen med elevene helt til utpå kvelden. 


– Det høres kanskje ut som et paradoks, men veldig ofte er det vanskeligere for de femtenåringene som skal ta mopedlappen. De som kjører opp til tung motorsykkel, har erfaring. Det har ikke en fersk mopedist, og det må vi ta hensyn til både i teori og i selve kjøreopplæringen, forteller han. 


Opplæringen ved trafikkskolen er trinnbasert. Først er det trafikalt grunnkurs. Avhengig av hvilken type førerkort du vil ha går det så videre til en teknisk del, der du blant annet lærer å gire og en veiledningstime. I veiledningstimene er det individuell oppfølging, og derfra går det videre til den trafikale delen. Da er det teori og praksis om kryss og vikeplikt, rundkjøringer og flerfeltsvei, landevei og forbikjøringer. Så er det sikkerhetskurs på bane, ny veiledning, og har alt gått bra, avsluttes det hele med et sikkerhetskurs på vei på totalt 13 timer. 


– Vi tilbyr også pakkeløsninger, og dem benytter de fleste seg av. Gjennomsnittlig antall kjøretimer er kanskje 16-18, noen er flinkere, andre trenger flere timer. De aller fleste får førerkort på første forsøk. Hvis du vet at du ikke kommer til å kjøre bil med gir, er det en god og billigere løsning å kjøre opp for automat. 


Skolen har i dag tre skolebiler hvorav én med automat; fem motorsykler og seks mopeder. Larsen har også ekstra pedalsett i privatbilen slik at den skal kunne tjene som reservebil. Elevene har egne elevsider på trafikkskolens nettsider, der de kan logge seg inn. 


– Akkurat nå ønsker vi oss faktisk en ekstra trafikklærer, for på motorsykkel har vi faktisk sagt nei til elever på grunn av kapasiteten vår. Og for en ungdom finnes det vel ikke noe bedre enn å være selvhjulpet  med transport. Bor du midt i kollektivnettverket i Oslo, er det ikke noe problem å kunne fungere uten førerkort. Men stort sett ellers i landet trenger du jo lappen for å kunne fungere i arbeidslivet, sier han.  

Les mer...

2016-11-22 16.00

wimpel1

Effektivt produkt eliminerer kaldtrekk fra vinduer

Artikkel Wimpel er forhandler for Eltra AS - en varmelistprodusent som har utviklet kompakte varmelister som effektivt tar kaldraset fra vinduer i næringsbygg og private boliger. – Varmelistene stopper kaldraset...
DC984588-EAF3-4F54-8E1F-68583FAE913C_1

Hvorfor man bør benytte seg av sammenligningsverktøy når man skal velge mobilabonnement

Artikkel I en verden hvor mobiltelefonen er blitt en uunnværlig del av dagliglivet, er valget av riktig mobilabonnement mer kritisk enn noensinne. Med et mylder av tilbud fra en rekke operatører, kan det være en...

    Kontaktinformasjon

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    national-cancer-institute-NFvdKIhxYlU-unsplash

    Å jobbe som vikar

    Å jobbe som vikar via et vikarbyrå i Norge har mange fordeler, men det kan også være svært gunstig for en bedrift å innleie fra bemanningsforetak.

    Arkiv