Den 15. desember var trekningen blant elevene hvem som skulle få ta med seg hjem en flunkende ny Opel. Det er ikke bare en trivelig telefon å få – men også en trivelig telefon å ta, smiler Kjell Erik Rotevatn, daglig og faglig leder ved Rotevatn Trafikkskule. Nå er han andre generasjon som skal drive skolen videre. Han har med seg én kontortilsatt og seks ansatte trafikklærere og tilbud på både moped- og MC-lappen, førerkort for bil og kurs for de som skal trekke store tilhengere og tunge campingvogner.
– Det har alltid vært mye konkurranse i denne bransjen. Men vi har alltid hatt mer fokus på den pedagogiske biten og faginnholdet. Og det vises kanskje også når vi ser hvordan pågangen er hos oss. Vi er opptatt av å utvikle oss, gjøre ting skikkelig, og vi firer aldri på kravene. Uansett hvordan du ser på det, så har du faktisk et samfunnsansvar i denne bransjen. Når vi tar på oss å lære en ungdom å kjøre bil, skal den ungdommen kjøre trygt etterpå – både for sin egen og for sine medtrafikanters del! Da handler det faktisk ikke først og fremst om å tjene penger, men om helt andre verdier. Og der skal kvaliteten vises, sier Kjell Erik.
Med oppstart i 1976 er Rotevatn Trafikkskule en av de eldste trafikkskolene i Volda. Grunnleggeren John Rotevatn har vert i bransjen siden 1970. Han gikk første året det fantes trafikklærerskole (trafikklærerutdanning) i Stjørdal i 1971 (første kullet noen gang), og var lærer der fra 1972. Han er glad for at sønnen Kjell Erik både er kommet tilbake til hjembygda og for at han valgte å gå i inn i familieforetaket. Selv om han kanskje mente gutten bestemte seg vel tidlig for hva han skulle bli, ler han.
– I 1991 var jeg tolv år gammel og hadde allerede da bestemt meg for å bli trafikklærer. Ikke minst fordi jeg var stolt over at faren drev i familienavnet, og for meg var det viktig å ta navnet videre. I løpet av ungdomsskoleårene fant jeg også ut hvordan jeg skulle bli det, så da jeg kom på videregående og kanskje var litt ensporet med tanke på utdannelsen videre, husker jeg at pappa frarådet meg å bli trafikklærer, ler Kjell Erik.
Likevel begynte han trafikklæringsutdanningen i 2002, og var deretter to år i Stavanger før han i 2005 kom «hjem». Siden har han og faren arbeidet tett som kolleger. Kjell Erik ble faglig leder i 2008. I tillegg sitter han i Nasjonalt fagråd for MC, hvor mandatet blant annet innebærer å svare på høringsforslag. Noe av det første Kjell Erik gjorde på ett av møtene, var å være med på å behandle forslag om endring i balanseøvelsen på motorsykkel. Selv har John sittet i styret i ATL, Autoriserte trafikkskolers landsforbund, siden 2001. De siste årene har han også vært leder.
– Da holder man seg oppdatert og får vite hva som skjer sentralt. For eksempel de nye fraværsregler som har vært veldig omdiskutert. De diskuterte vi for et år siden på et lederseminar i Oslo, og folk fra ATL har gått i Stortingets korridorer og bedrevet lobby-virksomhet, forteller John.
Både han og Kjell Erik vet hvor viktig det faglige er i denne bransjen – og ikke minst at de innad har en veldig sterk faggruppe hvor de kan spille ball med hverandre. I 2011 kjøpte de Ulstein Trafikkskule, og fikk dermed ikke bare flere lærere, men også utvidet nedslagsfelt. Økt kapasitet gir flere elever – og bedre oppfølging. Trafikkskolen tilbyr opplæring i klasse B og opplæring i alle de tre motorsykkelklassene. Den praktiske opplæringen foregår i Volda/Ørsta-området, mens teoriekurset blir holdt både på kontoret i Volda og i Ulsteinvik. På trafikkskolens nettsted er det egen elevside med innlogging. Mye har forandret seg siden oppstarten i 1976, ikke bare når det gjelder digitalisering av læremidler og verktøy. På 70-tallet hadde vi så stor pågang at vi hadde to års ventetid, husker John.
– Samtidig var det også en annen elevmasse. På 70- og 80-tallet var halvparten folk i 40-50-årene. På 90-tallet kom det store skiftet. Da ble det vanlig at man skulle ha lappen når man fylte 18. Men nå er det faktisk igjen blitt litt eldre elever. Og vi har fått enda en ny elevgruppe, med våre nye landsmenn. Vi har mange flotte og motiverte elever, smiler han.
Rundt 1985 startet trafikkskolen motorsykkelopplæring, og særlig den delen har økt voldsomt mye. Ti år senere fikk de også moped-opplæring, og i dag er de den skolen som får frem flest motorsyklister, får de høre av sensorene ved Biltilsynet. Da er det ikke rart at man vil gjøre litt ekstra stas på elevene i jubileumsåret. Det er godt å feire et jubleum med å gi en gave til andre, mener Kjell Erik. Faren John er enig.
– Hva hadde vi vært uten kundene våre? Opp gjennom årene har vi sponset idrettslag og foreninger, Hødd i fotball, håndballen i Volda og mange andre. Det er jeg glad for at vi har hatt råd til å gjøre – og for at vi har kunnet dele med kundene våre.