182048dpa182048e182048fpddfpaf182048fpddf182048pfaf182048fpdddfpaf182048fpddfsdga182048fpdf182048kifjaa182048oafg182048pgakg

Sushirestaurant-kjede i vekst: Åpnet fire restauranter på fire år

Mintage Sushi og Asian Dining er restaurantkjeden som ønsker å realisere en internasjonal sushifranchise.

Sushikjeden drives i dag av fire eiere: Daglig leder og gründer, Kent Olav Ferstad; Kenneth Dalen, markedssjef; Einar Opheim jr, driftsansvarlig; og Tony Kim, kjøkkensjef, rekrutterings- og opplæringsansvarlig.


Hos Mintage får man oppleve en fusjon mellom det asiatiske og det nordiske kjøkkenet, hvor fokuset ligger på opphavet til tradisjonell asiatisk mat, tilpasset nordiske ganer. Med denne formelen driver de fire sushirestauranter i Trøndelag, samt en nyåpnet loungebar. I tillegg til restaurantene, finnes Mintage på utvalgte utsalgssteder i regionen, blant annet Obs Steinkjer, Coop Xtra Namsos, Trondheim lufthavn og utvalgte Scandic Hoteller.


182048fpddf


– Mintage som merkevare og navn stammer opprinnelig fra det franske kjøkkenets «mint». Franske kokker brukte dette som et uttrykk for perfeksjon. De sa at om noe var i «mint» tilstand, da var det perfekt. Mintage er en videreføring av synonymet perfeksjon, men det brukes også i flere sammenhenger. Man har for eksempel det engelske ordet «mint» som betyr mynte, som hentyder friskhet og ferskhet. Slagordet til Mintage er «Mainstream Perfection» og er noe de jakter på i forhold til maten som leveres: ferskhet og kvalitet i alle ledd.


Vil bli de første i Europa på sushifranchise

Nå søker den driftige firkløveren etter investorer som kan hjelpe dem med å ta kjeden et skritt lengre – i første omgang utenfor Trøndelags grenser, men etterhvert også utenfor landets grenser.


– Fremtiden til Mintage er ambisiøs. Vi tenker stort og har store visjoner. For å lykkes i dag er man nødt til å tenke slik. På sikt ønsker vi å bygge opp en internasjonal sushifranchise og bli de første i Europa på dette, forteller Dalen.


182048e

– Skal Mintage ekspandere og nå målet om å bli internasjonal på sikt, så er vi avhengig av franchisetakere, investorer og strategiske samarbeidspartnere. Det tror jeg vi kommer til å lykkes med fordi vi har et helhjertet konsept, en etablert merkevare og en attraktiv driftsmodell. Vi har åpnet fire restauranter og en loungebar på knappe fire år, og jobber nå iherdig med tilretteleggelse av system og rutiner for videre ekspansjon. I nær fremtid vil også satsningen vår på teknologi gi oss strategiske fortrinn i kampen om markedet, forteller Ferstad.


Noe for enhver smak

Det er spennende at utvalget innenfor sushi og asiatisk varmmat er så stort. Mange forbinder sushi kun med rå fisk, men det er en klar misoppfatning ifølge Ferstad.

– Sushi betyr marinert ris, og ikke rå fisk slik mange tror. Man kan si at sushi er et utgangspunkt som byr på noe for enhver smak, der man kan velge f.eks rå fisk, stekt kjøtt eller fritert skalldyr eller kylling kombinert med ris og nori, sier Ferstad.


182048pfaf


Den perfekte balansen

– God sushi handler om balansen mellom surt, søtt, salt og bittert. I tillegg har man den femte smakssansen umami, som betyr god smak på japansk. Basert på flere års erfaring har vi forstått at lokal tilpasning av menyen er lurt, og vi mener suksessen som er oppnådd så langt er et resultat av dette. Det er også viktig å forstå at alle mennesker har sin egen oppfatning av god smak.

 

– Sushi er dessuten en veldig fin måte å lære barn til å spise fisk! Men mannfolka er nok litt mer skeptiske, smiler Opheim.


Siden sushi er en ferskvare som lages der og da, kreves det mye av våre medarbeidere. Vi ønsker å levere høy kvalitet, uten at prisen blir for høy. Det handler hele tiden om å finne den riktige balansen. Opheim forklarer at Mintage ønsker å gi alle muligheten til å spise og kose seg på en ukentlig basis, uten at det skal koste for mye.


182048pgakg


Kokkens anbefaling

– Vi har hatt mange diskusjoner om hvordan prissette mat og drikkevarer. Derfor har vi innført «kokkens anbefaling», som i dag er en bestselger. Konseptet går ut på at vi setter sammen et måltid basert på dine preferanser. Prisen for en middag er 300 kroner, men du får som oftest mat for 340 - 365 kroner, ytrer Ferstad.


Er du usikker på hva du skal bestille, veileder personalet deg gjennom avgjørelsen og serverer deg det beste alternativet. Og liker du ikke det du har fått anbefalt, så prøver vi gledelig igjen.


Den gode opplevelsen

– Vi har høy fokus på kvalitet og kundetilfredshet. Såfremt restaurantene er innbydende og servicen er bra, ja da har man lyktes godt på veien. Resten handler om å levere tilfredsstillende mat, samt ha en profesjonell og optimal drift, sier Ferstad.




Les mer...

2018-04-23 15:45

184035 Q3

Et forbilde for de yngre og en inspirasjon for de eldre

Artikkel Mellom Youngstorget og nedre Grünerløkka, finner du Qomo. – Vi er ikke helt som alle andre, sier daglig leder Kaja Sæther.
184051.red

Fra butikklærling hos Coop til stor suksess med egen kafédrift

Artikkel Babelskiver, babelfrokost og babelkanelbolle - Babel Barista og Hjemmebakst serverer dagsferske godbiter hver dag.

    Faktaruta

    • Mintage Sushi
    • Telefon:
      Steinkjer: 918 80 880 - Stjørdal - 941 35 743 - Levanger: 93073663
    • Adresse:
      Steinkjer
      Molovegen 9, 7714 Steinkjer

      Stjørdal
      Kjøpsmannsgata 35, 7501 Stjørdal

      Levanger
      Håkon Den Godes Gate 2 7600 Levanger
    Ann-Kristin-Ytreberg-3

    Redder miljøet - én bedrift av gangen

    Bedrift for bedrift, jobber stiftelsen Miljøfyrtårn seg fremover – eller tilbake, til en grønn planet.

    Norskkunsthandverk

    Norsk design – en kulturarv av de sjeldne

    Designbutikken Norway Designs i Stortingsgaten 28 i Oslo, selger nordiske småskalaprodukter - i stor skala. Norway Designs vil at vi omgir oss med norske kvalitetsprodukter, og har en god forklaring til hvorfor.

    IMG_3765

    Jakten på naturlig skjønnhet

    Jan Thomas tar oss med på reisen til godt selvbilde og velvære

    Arkiv