– Jeg valgte service og samferdsel fordi jeg hadde lyst til å være mer ute i arbeid. Her får du være med å drive en ungdomsbedrift, du blir utplassert på faktiske arbeidsplasser og du opplever mye utenom de vanlige fellesfagene. På denne linjen får jeg en utfordrende hverdag, og jeg lærer mye mer her enn jeg ville gjort på en ren studieforberedende linje, forteller Amalie Grønseth.
Hun har gått videre med reiseliv på VG2, og får bifall fra Lisbeth Sandvik, avdelingsleder for Service og samferdsel VG1 og VG2. Det første året, VG1, har alle elevene på service og samferdsel det samme opplegget, før elevene så har fire retninger å velge i på VG2. Transport og logistikk, IKT servicefag, Salg, service og sikkerhet, eller Reiseliv. Der hver retning rekrutterer til mange ulike yrker.
– Vi vil gjerne ha enda flere elever. Service og samferdsel er kanskje ikke et navn som sier så mye om hva fagene dreier seg om, men sannheten er at denne linjen rekrutterer til et bredt spekter av yrker som veldig mange går ut i senere, understreker Lisbeth.
Hun kan fortelle at elevene en dag i uken er utplassert hos bedrifter og får relevante oppgaver, slik at de får en førstehånds opplevelse av arbeidslivet. Målsettingen er at det til sist skal føre til en lærekontrakt, og det gjør det ofte også.
Lisbeth understreker at utdanningen elevene får ved denne linjen åpner mange dører, uten at det utelukker andre ting. Etter VG2 kan elevene enten velge å gå to år ut som lærling og få fagbrev, eller de kan fortsette med VG3 Påbygging til generell studiekompetanse. Det er også mulig å komme tilbake etter endt læretid og ta studiekompetanse da. Dette er ettårige kurs som gir innpass ved høyskoler og universitet.
Kristin Hansen er lærer på reiselivslinjen på VG2, og har samme erfaring som kollegaen.
– Det er veldig mange muligheter innenfor serviceyrkene i Norge, og vi prøver å ha en mer praktisk tilnærming til faget. Vi har engasjerte og dedikerte lærere med bred kompetanse som liker å jobbe med ungdommer. Målet er å skape trygge omgivelser og en god atmosfære, samt å gi en individuell og tilpasset oppfølging til hver enkelt elev, sier hun.