Wåle er i dag pensjonert spesialpedagog. Hun jobbet i 20 år som lærer i barne- og ungdomskolen. I alle klasser hun hadde, møtte hun elever med lese- og skrivevansker.
– Idéen til kurset bygde seg opp gjennom mange år. Da jeg gikk på lærerskolen på 60-tallet, ble ikke lese- og skrivevansker nevnt med ett ord. Sett fra en lærers synspunkt, synes jeg dette var en skandale, sier hun.
Etter mange år med kursing innen lese- og skriveutvikling, etterfulgt av spesiallærerutdannelse og en stilling i PPT-tjenesten i Larvik, bestemte Wåle seg for å ta saken i egne hender. Inspirert av effektive modeller utviklet av danske Anna Mikkelsen, Jørgen Frost og Carol Santa/Liv Engen, alle foregangsfigurer innen feltet, utviklet hun kurset «Lese bedre».
– En grunnleggende tanke i kurset, er at man går grundig inn i ordene. Man går inn på «baksiden” for å se hvordan ordene er bygd opp, for slik kan man kjenne dem igjen raskere. Hva er det som gjør ord vanskelig å lese? Vi ser på stavelser, på hvordan ordene er satt sammen og på hvordan lydstrukturen er i det norske språket, forklarer Wåle.
«Lese bedre» er beregnet fra 2. klasse og oppover. Det består av 63 leksjoner bygd på det samme prinsippet, og kan bestilles via internett. Selv om det i hovedsak er skoler som benytter seg av kurset, hender det også at foreldre kjøper det for å hjelpe barna sine på egen hånd.
– Jeg synes synd på alle som går ut i livet uten en tilfredsstillende leseferdighet. Jeg pleier å si at det er som å sykle i motvind. Man kommer frem, men man blir sliten sammenliknet med de som har medvind hele veien. Alle fortjener å få et godt utgangspunkt, avslutter Wåle.