– Det er strekningen mellom Skien og Oslo vi regner som Vestfoldbanen. De fleste avgangene går også videre til Lillehammer, og stopper underveis ved Gardermoen. Vestfoldbanen dekker også Torp Lufthavn, og selv om vi foreløpig ikke kjører innom selve flyplassen, er gratis shuttlebuss fra holdeplassen til lufthavnen inkludert i togbilletten.
Det forteller Pål Hansen. Han er salg- og markedssjef i NSB Persontog, og jobber i en organisasjon som har fremtiden med på laget. Miljøvennlig kollektivtransport vil bare bli mer og mer populært – og viktig – i årene som kommer. Dermed er det spennende tider for alle som har et hjerte for toget. Dem er det mange av.
Nå skal også den gamle infrastrukturen som går ut fra Telemark oppgraderes. Det er en utvikling som Hansen og hans kolleger ser frem mot med glede. Det er antatt at den nye Eidangertunnelen vil stå ferdig om cirka fem år. Da vil reisetiden fra Porsgrunn til Larvik reduseres med hele 20 minutter, reisetiden fra Porsgrunn til Larvik blir 12 minutter.
– Grovt regnet kjøres 60 % av avgangene på Vestfoldbanen til og fra Larvik, og de resterende 40 % går over til Skien. På strekninger hvor det ikke går tog, kjører Telemarkekspressen togbuss. Markedet er stort, og en av våre oppgaver i NSB er å være en del av bildet, slik at folk ikke glemmer oss. Jeg er overbevist om at det blir kjempeattraktivt å kjøre tog med den nye Eidangertunnelen, sier Hansen.
Ikke minst er Minipris-billettene et stort trekkplaster for NSB. De innebærer at kundene kan reise både kort, langt og lenger enn langt for slikk og ingenting, i tillegg til at reisen er så miljøvennlig som du kan få det. Med de nye Flirt-togene har du dessuten ikke bare fine, men først og fremst driftssikre og punktlige tog.
– Det er bortimot tre millioner mennesker som reiser med Vestfoldbanen hvert år. Rutetabellen er vår kontrakt med kundene, så driftssikkerhet og punktlighet er det aller viktigste. Det er pendlere som utgjør den aller største kundegruppen. Men selv om det er mange som bruker toget, er det er enda flere som kunne gjort det. Tiden fremover blir spennende, nå som det satses på jernbane. Det er vi glade for, understreker Hansen.
Det er det mange andre som også er. For det skal godt gjøres å finne en mer komfortabel og hyggelig måte å reise på enn med toget. Det vet alle som har prøvd.