Rehabilitering av gamle tunneler, sikring av nye og generell utrustning og sikring av tuneller over hele landet, er hovedvirket til Tunnelteknikk AS i Ålesund. Virksomheten har nylig feiret 15 år i bransjen, og har hatt oppdrag over hele Norden gjennom årene.
- Vi kan strippe tuneller og stå for totalentreprise på vedlikeholdsprosjekter, men stort sett holder vi oss til innredning og sikringsarbeid. Det kommer litt an på prosjektene, forteller daglig leder Harald Hove.
- Behovet er enormt, og jeg snakker da særlig om tunellene på Vestlandet langs kysten. Det er mye dårlig sikring av veier, og selvfølgelig utfordrende landskap, men jeg mener at vi har alle forutsetninger for å ha bedre veinett i Norge.
Hove viser til nabolandene Sverige og Finland, og tilbakeviser påstander om at det er lettere å bygge veier og tunneler der.
- Vi har materialene, vi har kompetansen og vi har økonomien. Ingenting ligger i veien for at vi skal ha god og sikker infrastruktur. Det eneste som ligger i veien er dårlig planlegging og en helt gal finansieringsordning. I Sverige bevilger man penger over ti år, og det burde man også ha gjort her fremfor å bygge stykkevis og delt. Det har skapt et enormt etterslep, sier han. - Norge kunne ha vært mye lengre fremme, og alt hviler på den politiske styringen. Det er dumt, men en realitet vi i bransjen må forholde oss til, sier han.
Selv har han vært med på mange vedlikeholdsprosjekter rundt om, og sett veier og tuneller som krever mye arbeid.
- Vi sitter på mye kompetanse og bra utstyr, og vi er benyttet mye, til tross for at bransjen vår er stor. Det er omfattende arbeid, men vi har kompetansen og kapasiteten, så vi går lyse tider i møte, fastslår Hove.